Yerel yönetimlerde sosyal bütçe uygulama sonuçlarının analizi: Seçilmiş Büyükşehir Belediyeleri örneği

Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/us/Tarih
2024Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Sosyal bütçe yaklaşımı, bütçedeki sosyal yardım ve sosyal güvenlik, eğitim, sağlık gibi kamu
harcamalarının yoksulluk, gelir dağılımı, eşitlik, istihdam gibi sosyal içerme ölçütleri dikkate alınarak
planlanmasını öncelikleyen bir yaklaşımdır. Bu çalışmada Türkiye’de bütçe uygulama sonuçlarına ilişkin
2018, 2019 ve 2020 yıllarına ait verilerine erişilmiş olan 16 Büyükşehir statüsündeki il özelinde sosyal
harcamaların etkinliği analiz edilmiştir. Çalışmada üç temel analiz yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntemler
Balassa Endeksi, Herfindahl – Hirschman Endeksi ile Duranton ve Puga Endeksi’dir. Balassa Endeksi
sonuçlarına göre analize dâhil edilen 16 il arasında 2018-2020 döneminde sağlık hizmetleri
harcamalarında Bursa; Dinlenme, Kültür ve Din Hizmetlerinde Ankara; Eğitim hizmetlerinde İstanbul ve
Sosyal Güvenlik ve Sosyal Yardım Hizmetleri’nde 2018 ve 2019 yılında Aydın, 2020 yılında ise Ankara
karşılaştırmalı üstünlüğe en yüksek sahip olan ildir. 2018-2020 dönemi Herfindahl – Hirschman Endeksi
(HH) sonuçlarına göre Eğitim Hizmetleri en yüksek mekânsal yoğunlaşmaya sahip olan sosyal bütçe
harcamasıyken en düşük mekânsal yoğunlaşmaya sahip olan sosyal bütçe harcaması ise Sosyal Güvenlik
ve Sosyal Yardım Hizmetleridir. Duranton-Puga Endeksi (DP) sonuçlarına göre, 2018 yılında Bursa,
2019’da Kocaeli ve 2020 yılında Muğla illeri diğer illere kıyasla en yüksek bölgesel farklılaşma
göstererek sosyal bütçe kapsamında temel bir avantaja sahiptir. 2018’de Denizli, 2019 ve 2020’de Ordu
illeri bölgesel farklılaşma açısından en düşük DP endeks değerine sahip olup incelenen 16 il içerisinde
en yüksek sosyal bütçe dezavantajı gösteren iller konumundadır. The social budget approach is an approach that prioritizes the planning of public expenditures such as
social assistance and social security, education and health in the budget, taking into account social
inclusion criteria such as poverty, income distribution, equality and employment. In this study, the
effectiveness of social expenditures in 16 metropolitan provinces, whose data for 2018, 2019 and 2020
regarding the budget implementation results in Turkey were accessed, was analyzed. Three basic analysis
methods were used in the study. These methods are Balassa Index, Herfindahl – Hirschman Index and
Duranton and Puga Index. According to the results of the Balassa Index, among the 16 provinces included
in the analysis, Bursa in health care expenditures in the 2018-2020 period; Ankara in Recreation, Culture
and Religious Services; Istanbul is the province with the highest comparative advantage in education
services, Aydın in 2018 and 2019, and Ankara in 2020 in Social Security and Social Assistance Services.
According to the results of the Herfindahl – Hirschman Index (HH) for the 2018-2020 period, Education
Services is the social budget expenditure with the highest spatial concentration, while Social Security and
Social Assistance Services is the social budget expenditure with the lowest spatial concentration.
According to the Duranton-Puga Index (DP) results, the provinces of Bursa in 2018, Kocaeli in 2019 and
Muğla in 2020 have the highest regional differentiation compared to other provinces and have a
fundamental advantage within the scope of the social budget. Denizli in 2018 and Ordu provinces in 2019
and 2020 have the lowest DP index value in terms of regional differentiation. Denizli ve Ordu are the
provinces with the highest social budget disadvantage among the 16 provinces examined.
Kaynak
Dumlupınar Üniversitesi İİBF DergisiCilt
2024Sayı
13Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: