Religious lanscapes in a passage to India

View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/us/Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Race, class, and gender are commonly accepted as the primary axes of analyses
across the disciplines of imperialism and (post)colonialism. Within landscapes, they
have constituted subjects, as both a priori and problematized categories of analysis. Even
though religion has not received the same attention since it has been either reduced to a
residual category, or there has been a paucity of research on geographies of religion,
over the last two decades there has been a noticeable increase in both conceptual and
theoretical criticism to geographies of religion. Accordingly, A Passage to India (1924) by
E. M. Forster deserves to be evaluated in terms of geographies of religion for the simple
reason that it illustrates a primary focus on religious landscapes, all of which can be said
to have been built around threefold division, ‘Mosque’, ‘Cave’ and ‘Temple’. Although
this division represents three seasons of the Indian year metaphorically such as Mosque,
cool spring time; Cave, hot summer; Temple, wet monsoon season of the autumn, these
religious spaces have been interrelated with race, gender, and class politics between the
colonized and the colonizer. Thus, this paper attempts at unveiling the religious
spirituality of the landscapes on account of their impacts on the western philosophical
tradition. Additionally, it also attempts at revealing Indian philosophical tradition,
which is mostly based on three elements of Hindu scriptures such as Karmamarga, the
path of activity; Inanamarga, the path of knowledge; and the last one is Bhaktimarga,
path of devotion. Irk, sınıf ve cinsiyet konuları genel anlamda emperyalizm ve kolonyal sonrası
dönem araştırmalarının temelini oluşturdukları kabul edilir. Irk, sınıf ve cinsiyet, yerlem
bağlamında edebi çözümlemenin hem öncül hem de sorunlu alanını teşkil ederler. Bu
alanda yapılan çalışmalar arasında her ne kadar dini konular gerilerde kalsa da dini
coğrafyalar hakkında yapılan çalışmalar özellikle son yirmi yıllık süreç içinde hem
kavramsal hem de kuramsal eleştiri bağlamında dikkate değer bir ivmeyle hız kazanmaktadır. Bütün bu gelişmeler dikkate alındığında, E. M. Forster tarafından
kaleme alınan A Passage to India (1924) adlı eser, Cami, Mağara ve Tapınak üçgeninde
dönmesi nedeniyle dini yerlemler bakımından incelenmeye değer bir eserdir. Cami,
Mağara ve Tapınak metaforik bağlamda Hindistan’ın üç farklı mevsimini temsil etse de,
-sözgelimi, Cami, serin ilkbahar dönemini; Mağara, sıcak yaz dönemini; ve Tapınak
nemli muson rüzgarlı sonbahar dönemini- bu dini yerlemlerin her biri gerçekte
sömürgeci ile sömürülen arasındaki ırk, cinsiyet ve sınıf sorunsalı ile derinden ilişkilidir.
Bu nedenle, bu çalışma yerlemlerin dini ruhaniyetlerinin Batı felsefi geleneğine etkisini
ortaya çıkarmaya çalışmaktadır. Buna ek olarak, bu çalışmada aynı zamanda Hindistan
felsefi geleneğinin temelini oluşturan Hindu yazıtlarındaki üç unsurun yani, Karma
marga, eylem yolu; Jnana marga, bilgi yolu; ve Bhakti marga, kendini adama yolu ile
ilişkisi de ortaya konulacaktır.
Source
International Journal of Social ScienceVolume
2015Issue
35Collections
The following license files are associated with this item: