Materyal geliştirmeye dayalı mikro öğretim uygulamalarının 5. sınıf öğrencilerinin “ışığın yayılması” ünitesi ile ilgili akademik başarılarına etkisi
Özet
Bu araştırmada, materyal geliştirmeye dayalı mikro öğretim uygulamalarının 5. sınıf
öğrencilerinin “Işığın Yayılması” ünitesi ile ilgili başarılarına etkisinin belirlenmesi
amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Kütahya ilinde bir ortaokulda 5. sınıfta öğrenim gören 10
öğrenci ile materyal geliştirmeye dayalı mikro öğretim uygulamaları gerçekleştirilmiştir. Uygulama
öncesinde deneme çalışması yapılarak bir ön çalışma yapılmıştır. Yapılan araştırma 5. sınıf fen
bilimleri dersi ‘Işığın Yayılması’ ünitesi kapsamında 6 haftada gerçekleştirilmiştir. Uygulama
sırasında katılımcı öğrenciler materyal tasarımı yaparak akran gruplarından ve fen bilimleri
öğretmeninden aldıkları geri bildirimler sonucu tasarımlarını son halini vermişlerdir. Araştırmada
nitel ve nicel verilerin bir arada kullanıldığı karma araştırma yöntemine göre veriler toplanmıştır.
Nicel verilerin toplanmasında çoktan seçmeli sorulardan oluşan “Işığın Yayılması” ünitesi başarı
testi öntest ve sontest olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 25 paket programına
aktarılarak istatistiksel analizi yapılmıştır. Nitel verilerin toplanmasında ise etkinlik föylerinden
yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda materyal geliştirmeye dayalı mikro öğretim uygulamaları
sonucunda çalışma grubunu oluşturan 5. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi “Işığın Yayılması”
ünitesine yönelik başarılarında son test lehine anlamlı bir artış tespit edilmiştir.
Alan yazında, 2018 yılı fen bilimleri öğretim programı 5. sınıf “Işığın Yayılması” ünitesi
üzerine yapılan araştırmaların az olması, fen bilimleri alanında ortaokul düzeyinde mikro öğretim
uygulamalarının ve materyal geliştirmeye yönelik araştırmaların sınırlı sayıda olması yapılan
araştırmaya önem katmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler sonucunda önerilerde bulunulmuştur.