Öğrencilerin elektrik ve manyetizma konularında sahip oldukları ön bilgi/ kavramların belirlenmesi
Abstract
20.yüzyılın son çeyreğinden itibaren fizik eğitimi konusunda yapılan bir çok araştırmada
öğrencilerin, genellikle çevrelerinden edindikleri, bir çok konuda bazı ön bilere sahip olduğu ve
bunların da sonraki fizik öğrenimlerinde etkili olduğu görülmüştür. Öğrencilerin ön bililerini
belirleme amacıyla bir çok konuda kavram testi hazırlanıp denenmiştir. Kuvvet ve Hareket
konusunda bilinen ve en çok kullanılan Kuvvet Kavram Testi (FCI)’dir. Elektrik ve Manyetizma
konusunda genel ve herkesin kabul edip kullandığı bir test mevcut değildi. Bu amaçla, Maloney ve
arkadaşları elektik akımı ve devreler konusunu çıkarıp sadece elektrostatik ve manyetizma konusu
hakkında bir test geliştirdi (2001). Bu test, öğrencilerin elektrostatik ve manyetizma konularındaki
on bir farklı alandaki kavramlarını belirlemek için toplam 32 sorudan oluşmaktadır.. Öğrencilerin
her konuda olduğu gibi fizik dersine geldiklerinde elektrik ve manyetizma konularında da sahip
oldukları ön bilgiler ve/veya kavram yanılgılarının belirlenmesi ve büyük önem taşımaktadır. Bu
amaçla Elektik ve Manyetizma konularında öğrencilerin sahip oldukları ön bilgi ve kavramları
belirlemek için Genel Fizik II dersini alan bütün Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi
ve Fen Edebiyat Fakültesi öğrencilerine (toplam 614 kişi) Bahar 2004 döneminin başında,
Elektrostatik ve Manyetizma Kavram Testi uygulanmıştır. Elektrik ve Manyetizma kavram
testinden, genel olarak, kız öğrencilerin aldıkları ortalama yüzde puanı 25,57 iken erkek öğrencilerin
ortalama yüzde puanı 28,53 olarak bulundu. Bu da kız öğrencilerle erkek öğrencilerin Elektrik ve
Manyetizma kavram testi puanları arasında anlamlı bir fark olduğu anlamına gelmektedir (t612=
3,761; p< 0,01). Aynı zamanda öğrencilerin testten aldığı puanlara göre akademik bölümleri arası
farkların da olduğu bulunmuştur.