Üniversite öğrencilerinin Newton'un hareket yasalarını anlamalarının değerlendirilmesinde dereceli puanlama anahtarı geliştirilmesi ve kullanımı
Künye
Aytaç, Nezahat Nigah. Üniversite öğrencilerinin Newton'un hareket yasalarını anlamalarının değerlendirilmesinde dereceli puanlama anahtarı geliştirilmesi ve kullanımı. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2006.Özet
Bu çalışmanın temel amacı, üniversite öğrencilerinin Newton’un Hareket Yasalarını anlamalarının değerlendirilmesinde Dereceli Puanlama Anahtarının (DPA) kullanılmasıdır. Bu amaçla Newton’un Hareket Yasaları ünitesinin öğretimi sonrasında geliştirilen DPA kullanılmış ve öğrencilerin bu sürece katılımı sağlanmıştır. Bu çalışmada, araştırmacı tarafından Newton’un Hareket Yasaları ünitesinin işlenişi süresince ve sonrasında öntest ve sontest olmak üzere toplam 8 açık uçlu soru örnekleme uygulanmıştır. Örneklem 2005-2006 yılında Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi ilk öğretim matematik öğretmenliği II. sınıf öğrencilerinden
oluşmaktadır (n= 73). Newton’un Hareket Yasaları ünitesiyle ilgili içerik analizi yapıldıktan sonra
ilköğretim matematik öğrencilerle işlenecek ders tasarlanmıştır. Öğrenciler ünitenin sonunda alternatif değerlendirme yöntemlerinden DPA hakkında bilgilendirilmiştir. Öğrencilerin grup çalışması yaparak kendi DPA’ nı oluşturmaları ve sunmaları istenmiştir. İki hafta sonunda öğrenciler gruplar halinde DPA’ larını iki alan uzmanı, araştırmacı ve grupların bulunduğu sınıfa sunmuşlar ve oluşturulan en verimli, en pratik DPA ortak kararla seçilmiştir. Öğrencilerin öntest ve sontestleri seçilen DPA ile hem araştırmacı hem de öğrenciler tarafından değerlendirilmiştir. Değerlendirme sonuçları, SPSS 12.0 paket
programındaki ANCOVA istatistiği kullanılarak analiz edilmiştir. Ayrıca, DPA’ nın oluşturulması, problem çözümünde kullanımı, konuyu kavrama ve DPA’ nın
değerlendirme aracı olarak kullanımı ile ilgili 9 öğrenciyle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır.
Öğrencilerin DPA kullanımına bağlı olarak aldıkları puanlarda, cinsiyet ve puanlayıcı türünün anlamlı bir fark yaratmadığı bulunmuştur. Sonuç olarak, DPA’ nın
öğrencilerin Newton’un Hareket Yasaları ünitesiyle ilgili soruları çözmelerinde, değerlendirme yöntemi olarak kullanılmasının öğrencilerin başarısında anlamlı olduğu, değerlendirme sonuçları açısından daha güvenilir sonuçların ortaya çıktığı görülmektedir. The main aim of this study is to use a rubric for evaluation of students' understanding of Newtons' Laws of Motion. In order to achieve this aim, the developed rubric was used after teaching of Newtons' Laws of Motion unit and it was ensured that the students were engaged in this process. In this study, 8 open ended questions were administered as pre and post tests during and after teaching of Newtons' Laws of Motion unit respectively. The sample of the study is constituted by the second year primary mathematics education students of Balıkesir University Necatibey Faculty of Education in the academic year of 2005-2006 (n= 73). After the content analysis about the Newtons' Laws of Motion unit was completed the teaching plan. Students were informed about rubrics, which were the kind of alternative assessment methods, at the end of the unit. Students, who were assigned as groups, were asked to design their own rubric and to present to the whole class. After two weeks, students presented their constructed rubrics in groups to two field experts, the researcher and the rest of the class to select the most efficient and practical rubric. The given scores were analysed by using ANCOVA in SPSS 12.0 (Statistical Package for Social Sciences). In addition, semi- structured interviews were conducted with 9 students from the experimental group about the processes of the construction, use in problem solving, comprehension of the taught subject and the use during assessment. In conclusion, no significant difference was obtained in students' scores in terms of sex and the type of scorer. Finally, this study reveals the significant effect of rubrics in student achievement while it is used as an assessment method in solving the questions about the Newtons' Laws of Motion unit and as providing a reliable outcomes relating to assessment results