Orta okul 6. sınıf öğrencilerinin sesin madde ile etkileşimi konusundaki başarılarına drama destekli öğretimin etkisi
Özet
Orta Okul 6. Sınıf Öğrencilerinin Sesin Madde ile Etkileşimi Konusundaki Başarılarına Drama Destekli Öğretimin Etkisi Kübra (GENÇ) GÜMÜŞ1, Ayşe Gül (ÇİRKİNOĞLU) ŞEKERCİOĞLU2 1Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü 2Balıkesir Üniversitesi, Necatibey Eğitim Fakültesi Fizik konularının öğreniminde öğrencilerin güçlükler yaşamalarının önüne geçmek için aktif öğrenmeye dayalı yöntemlerin kullanılması önemlidir. Öğrencilerin derse aktif katılımlarının sağlandığı yöntemlerden biri olan Drama yöntemi, öğrencilerin empati kurma yeteneklerinin ve kişilerarası ilişkilerinin güçlenmesini sağlayan, öğrencilerde yaratıcılığın yanında problemlere çözüm üretme ve derse yönelik olumlu tutumlar geliştirerek başarıyı destekleme bakımından etkili bir yöntemdir( Ormancı, 2011). Bu araştırmanın amacı, ortaokul 6. Sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri dersi “Işık ve Ses” ünitesi “Sesin Madde ile Etkileşimi” konusunun Drama yöntemi ile desteklenmiş öğretimle yapılmasının öğrenci başarıları üzerine etkisinin incelenmesidir. Araştırmaya, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Balıkesir il merkezindeki bir orta okulda öğrenim gören 9 kız, 9 erkek toplam 18 öğrenci katılmıştır. Ulaşılabilirliğe bağlı olarak belirlenmiş örnekleme sahip olan araştırma ön test-son test tek gruplu yarı deneysel araştırma modelindedir. Araştırmada, Drama destekli öğretimden önce ve sonra örnekleme ön test ve son test olarak uygulanan “Sesin Madde İle Etkileşimi Başarı Testi” kullanılmıştır. Yedi tane açık uçlu sorudan oluşan veri toplama aracının hazırlanması aşamasında, Kömürkaraoğlu (2011) tarafından hazırlanan çoktan seçmeli özelliğe sahip “Işık ve Ses Ünitesi Başarı Testi”nde kullanılan sorulardan 6. Sınıf Sesin Madde İle Etkileşimi konusunun kazanımlarına uygun olanlar seçilerek açık uçlu hale dönüştürülmüştür. Test, sesin madde ile etkileşimi sonucu soğrulması, yankı, sesin çeşitli ortamlarda iletilme hızı, ses kaynaklarının farklı olması durumunda üretilen sesin farklı olması, kaynak değişmeden ortam değiştiğinde sesin de değişeceği, sesin boşlukta yayılmayacağı gibi ses özellikleri ile ses dalgalarından yararlanılarak yapılan teknolojik cihazlarla ilgili sorular içermektedir. Konu ile ilgili bilgi ve kazanımlara uygunluğu açısından konunun uzmanı olan üç kişi tarafından incelenen başarı testine gerekli düzenlemeler ve deneme çalışmaları yapılmış olup araştırmanın örneklemine drama destekli öğretim öncesinde ön test olarak uygulanmıştır. “Sesin Madde İle Etkileşimi Başarı Testi” ön test olarak uygulandıktan sonra Fen Bilimleri 6. Sınıf programında önerilen süreye uygun olarak Drama destekli öğretim yapılmıştır. Her zamanki normal öğretimi takiben destekleyici olarak kullanılan Sesin Madde İle Etkileşimi konusuyla ilgili drama etkinlikleri araştırmacı tarafından hazırlanmış ve konunun uzmanı başka bir öğretim üyesine kontrol ettirildikten sonra öğretimde kullanılmıştır. Yapılan öğretimden sonra “Sesin Madde İle Etkileşimi Başarı Testi” son test olarak uygulanmış ve öğrencilerin verdiği yanıtlar belirli kategorilere göre nitel olarak analiz edilmiştir. Bu kategoriler, “Bilimsel olarak kabul edilen tam doğru yanıtlar”, “Bilimsel olarak kabul edilen kısmi doğru yanıtlar”, “Bilimsel olarak kabul edilmeyen Ses ile ilgili kabul edilemez yanıtlar”, “Bilimsel olarak kabul edilmeyen Ses ile ilgili olmayan kabul edilemez yanıtlar”, “Kodlanamaz” ve “Yanıtsız” şeklindedir. Verilerin analizi sonrasında bazı öğrencilerin gaz ortam ile boşluk kavramlarını ve yansıma ile yankı kavramlarını zihinlerinde tam oturtamadığı ve kavram yanılgısına düştüğü görülmüştür. Ayrıca araştırmada ön test ve son test sonuçları incelendiğinde drama destekli öğretim uygulandıktan sonra öğrenci başarısının arttığı belirlenmiştir. Fen Bilimleri dersi konularının öğrenci zihninde somutlaşması ve programlar dahilinde aktif öğrenmenin gerçekleşebilmesi için Drama yöntemi gibi farklı yöntem ve teknikler uygulanmasının önemli olduğu ve öğretmenlerin derslerinde bu yöntemleri kullanmalarının önemi bu araştırmada ortaya konmuştur.