Kırsal turizm ile gastronomi turizmi ilişkisi: Bigadiç örneği
Abstract
Bir kültürü oluşturan en önemli unsurlardan birisi, gastronomik çeşitlilik içerisinde bulunan yemektir. Bir bölgeye ya da yöreye has
yemekler, bölge yada yöre için bir farkındalık unsuru olabilmektedir. Yaşamak için yemek yeme olgusunun, yemek için yaşamak durumuna
dönüşmesiyle birlikte son yıllarda yemek yeme anlayışı değişmiş ve insanlarda evlerinin dışında yemek yeme alışkanlığı oluşmuştur.
Böylelikle yemek yemenin fizyolojik bir ihtiyaçtan öte sosyal bir amaç taşıyan ihtiyaç haline dönüştüğü söylenebilir. Kırsal alanlara
gerçekleştirilen turizm hareketi ve buralarda tüketilen gastronomik ürünler birbirini tamamlayabilmektedirler. Yeni, farklı ve yöreye özgü
lezzetlerin tadımının gerçekleştirilmesi, yöreye ait farkındalıkların yaratılması ve bunların turistler tarafından fark edilip deneyimlenmesi
bazı turist profilleri için bölge ya da yörenin tercihinde önemli rol üstlenmektedir. Bu çalışmada teorik çerçevede gastronomi turizmi olarak
adlandırılan turizm davranışının kırsal turizm kapsamında irdelenerek ele alınmıştır. Çalışmanın ileri safhalarında Balıkesir’in ilçelerinden
olan Bigadiç’in yöresel ürünlerine yer verilmiştir. Kırsal turizm kapsamında incelenen gastronomi turizminin yöresel unsurlarını oluşturan
Bigadiç güveci ve helvası hususunda değerlendirme yapılmıştır. Gastronomi turizminin kırsal turizme katkısını artırmak için önerilerde
bulunulmuştur. One of most important elements that makes up a culture is a dish located in the gastronomic diversity. Dishes, unique to the region or an
area may be an element of awareness for the region or an area. Along with the phenomenon of eating to live has turned to live to eat in recent
years, the concept of eating has changed and habit of eating out for people has been emerged. Thus, it can be said that eating turned into
more a need has social purpose than a physiological need. The tourism activities and gastronomic products are consumed in rural areas may
complete each other. A new, different and delicious tasting realization of indigenous, creation awareness of the region that make tourists
notice and experience these play an important role to be preferred the area or region by some tourists' profiles. In Theoretical framework,
gastronomy tourism was discussed in the scope of rural tourism. In next chapter of the study, local products belong to Bigadiç a district of
Balıkesir were examined. Evaluation was made regarding Bigadiç casserole and halvah that form local elements of gastronomy tourism
analyzed under the rural tourism. Some suggestions about gastronomy tourism were made to increase contribution of rural tourism.
Key Words: Rural Tourism, Gastronomy Tourism, Bigadiç.