Otel çalışanlarının “düzgün iş” koşullarına yönelik algıları ve işten ayrılma niyetine etkisi
Abstract
Otelcilik sektörü, oluşturduğu istihdam fırsatları ile birçok ülke ekonomisine katkı sağlamaktadır. İnsan
emeğinin ön planda olduğu otelcilik sektörü, misafirler ve çalışanlar arasındaki yakın iletişimi temel aldığı için
çalışma koşullarında sağlanabilecek iyileştirmeler hizmet kalitesini etkileyebilmektedir. İşletme verimliliğinin
ve çalışma yaşamı kalitesinin iyileştirilmesi amacıyla çözümlerin hazırlanabilmesi için koşulların doğru analiz
edilmesi önemlidir. Günümüzde, çalışma hayatında karşılaşılan koşulların anlaşılması için farklı çalışmalar
yapıldığı ve kavramların oluşturulduğu görülmektedir. Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) tarafından sunulan
düzgün iş kavramı bunlardan biridir. Bu çalışmada, Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) tarafından sunulan
düzgün iş kavramı turizm sektörü açısından değerlendirilmiştir. Bu kapsamda, turizm sektöründe çalışanların
düzgün iş algısının işten ayrılma niyetine etkisinin anlaşılması amaçlanmıştır. Düzgün iş algısının
ölçülebilmesi amacıyla düzgün iş kavramının temelinde yer alan 4 temel unsurdan faydalanılmıştır. Bu
unsurlar; istihdam, sosyal güvenlik, sosyal diyalog ve çalışanların temel haklarıdır. Çalışmada gerçekleştirilen
açıklayıcı faktör analizinin sonuçları düzgün iş algısının 4 boyuttan oluştuğunu göstermiştir. Bu boyutlar;
çalışanların katılımı, beklentileri, sağlanan fırsatlar ile ulusal düzeyde katılım ve ek haklardır. Korelasyon
analizi sonucunda düzgün iş algısı ile işten ayrılma niyeti arasında negatif yönlü ilişki olduğu görülmüştür. The hospitality sector contributes to the economies of many countries with the employment opportunities it
creates. Since the hotel sector, where human labor is at the forefront, is based on close communication between
guests and employees, improvements in working conditions may affect service quality. Accurate analysis of
the conditions is essential for the preparation of solutions to improve operational efficiency and quality of work
life. Today, it is seen that different studies have been conducted and concepts have been formed in order to
understand the conditions encountered in working life. One of them is the concept of decent work presented
by the International Labor Organization (ILO). In this study, the concept of decent work presented by the
International Labor Organization (ILO) was evaluated in terms of tourism sector. In this context, it is aimed to
understand the effect of decent work perception of the employees in tourism sector on turnover intention. In
order to measure the perception of decent work, 4 basic elements which are at the basis of the concept of decent
work were used. These elements; employment, social security, social dialogue, and fundamental rights of
employees. The results of the explanatory factor analysis conducted in the study showed that decent work
perception consists of 4 dimensions. These dimensions are employee participation, expectations, opportunities
provided, national participation and additional rights. Correlation analysis showed that there was a negative
relationship between decent work perception and intention to quit.