Spor yöneticisi adaylarının öz liderlik düzeylerinin 21. yüzyıl becerilerine etkisi
Citation
Konuk, Sedat. Spor yöneticisi adaylarının öz liderlik düzeylerinin 21. yüzyıl becerilerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2025.Abstract
Bu araştırmanın amacı spor yöneticisi adaylarının öz liderlik düzeylerinin 21.yüzyıl becerilerine etkisini incelemek ve çeşitli demografik değişkenler arasında karşılaştırmaktır. Balıkesir Üniversitesi Spor bilimleri fakültesi spor yöneticiliği bölümünde öğrenim gören 309 öğrencinin katıldığı bu çalışmada ilişkisel tarama
modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak cinsiyet, yaş ve sınıf bilgilerini içeren 3 demografik
bilgi formu, Şahin (2015) tarafından Türkçeye uyarlanıp geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları yapılan “Kendi Kendine Liderlik Ölçeği-KKLÖ” kısa formu ve Çevik ve Şentürk (2019) tarafından geliştirilen Çok Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 27.0 programına aktarılmış ve dağılımlarına ilişkin incelemeler gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Bu doğrultuda, ikili gruplar arasındaki farklılıkların değerlendirilmesinde Bağımsız Örneklem T Testi, ikiden fazla grup için ise Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) tercih edilmiştir. Ayrıca, ölçekler arasındaki ilişkilerin uygulanmıştır. belirlenmesi amacıyla Pearson Korelasyon Analizi
Öz liderlik düzeyleri ile demografik değişkenler arasında yapılan karşılaştırmaya göre; cinsiyet ve yaş değişkenine göre anlamlı farklılık bulunmazken, sınıf değişkenine göre anlamlı farklılık tespit edilmiştir. 21.yüzyıl becerileri ile demografik değişkenler arasında yapılan karşılaştırmaya göre ise; cinsiyete göre
anlamlı fark bulunmazken, yaş ve sınıf değişkenine göre anlamlı fark tespit edilmiştir. Öz liderlik düzeyleri ile 21. yüzyıl becerileri arasında ise orta düzeyde anlamlı ve pozitif yönlü ilişki tespit edilmiştir.
Sonuç olarak katılımcıların öz liderlik düzeyleri arttıkça 21. Yüzyıl becerileri buna paralel olarak artış göstermektedir. Katılımcıların öz liderlik düzeylerindeki artış, 21. yüzyıl becerilerinin gelişimini olumlu yönde desteklemekte, bu da bireylerin modern iş dünyasının ve toplumsal dinamiklerin gerektirdiği yetkinlikleri daha etkin şekilde kazanmalarına katkı sağlamaktadır. The purpose of this study is to examine the impact of self-leadership levels on 21st-century skills among prospective sports managers and to compare these levels across various demographic variables. The study was conducted with the participation of 309 students enrolled in the Sports Management Department of the Faculty of Sports Sciences at Balıkesir University, utilizing a relational survey model.
As data collection tools, the study employed a demographic information form comprising three items (gender, age, and academic year), the short form of the "Self Leadership Questionnaire-SLQ," adapted into Turkish and validated by Şahin (2015), and the Multidimensional 21st-Century Skills Scale developed by Çevik and Şentürk (2019). The collected data were processed using the SPSS 27.0 software, and
distribution analyses were conducted. The analyses revealed that the data followed a normal distribution. Accordingly, Independent Samples T-Test was used to evaluate differences between two groups, while One-Way Analysis of Variance (ANOVA) was applied for comparisons among more than two groups. Additionally, Pearson Correlation Analysis was conducted to examine relationships between the scales.
The comparison of self-leadership levels with demographic variables revealed no significant differences based on gender or age, while significant differences were observed concerning the academic year. Similarly, the comparison of 21st-century skills with demographic variables showed no significant differences by gender, but significant differences were identified regarding age and academic year. Moreover, a moderate, positive, and significant relationship was found between self-leadership
levels and 21st-century skills. In conclusion, as participants' self-leadership levels increase, their 21st-century skills also improve correspondingly. The enhancement of self-leadership levels positively supports the development of 21st-century skills, thereby contributing to individuals’ ability to acquire the competencies required by the modern workforce and societal dynamics more effectively.