Balıkesir Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılığının zaman yönetimi ve akademik başarılarına etkisi
Künye
Üren, Nazım. Balıkesir Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılığının zaman yönetimi ve akademik başarılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2025.Özet
Bu çalışma, Balıkesir Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılığının zaman yönetimi ve akademik başarılarına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim öğretim yılında, Balıkesir Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde eğitim alan üniversite
öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemi ise rastgele seçim yöntemi ile belirlenen 200 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak; kişisel bilgi formu, Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeğinin Kısa Formu” (ATBÖ- KF) ve “Zaman Yönetimi Ölçeği” (ZYÖ) kullanılmıştır. Araştırmada toplanan verilerin analizi için SPSS 25.0 programından yararlanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde betimsel istatistikler olan aritmetik ortalama, frekans, standart sapma ve yüzde değerlerine bakılmıştır. Araştırma verilerinin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek için yapılan normal dağılım analizinde çarpıklık (skewness) ve basıklık (kurtosis) değerlerine bakılmış, her iki ölçek için de bu değerlerin -2 ile +2 arasında değer aldığı görülmüştür. Buna göre araştırma verilerinin normal dağılım gösterdiği kabul edilmiş olup demografik bilgilere göre gruplar arası karşılaştırmalarda ve ölçekler arası ilişkilerin belirlenmesinde parametrik testler yapılmıştır. Demografik değişkenlerde gruplar arası karşılaştırmalarda ikili
karşılaştırmalar için bağımsız gruplar T testi, çoklu karşılaştırmalar için Tek Yönlü Anova testi ve post hoc testi olarak Tukey testi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin akıllı telefon bağımlığına ilişkin
düzeyleri ile zaman yönetimi düzeyleri arasında nasıl bir ilişki bulunduğunu belirlemek için ise Pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre akıllı telefon bağımlılığının akademik performans üzerinde olumsuz etkisi olduğu görülebilmektedir. Üniversite öğrencileri arasında akıllı telefon kullanımının
yalnızca zihinsel sağlıklarını ve öğrenme tutumlarını etkilemekle kalmayıp, aynı zamanda gelecekteki akademik başarılarını, akademik duygularını ve akademik katılımlarını da önemli ölçüde etkilediği sonucuna varılabilir. This study was conducted to examine the effect of smartphone addiction on time management and academic success among students of the Faculty of Sports Sciences at Balıkesir University. The population of the research consists of university students enrolled in the Faculty of Sports Sciences at Balıkesir University during the 2023-2024 academic year. The sample consists of 200 students selected
by random selection method. Data collection tools used in the study include a personal information form, the Short Form of the Smartphone Addiction Scale (ATBÖ-KF), and the Time Management Scale (ZYÖ).
The data collected in the study were analyzed using SPSS 25.0 software. Descriptive statistics, such as arithmetic mean, frequency, standard deviation, and percentage values, were examined in the analysis of the research data. A normality test was conducted to determine whether the research data followed a normal distribution. The values for skewness and kurtosis were checked, and for both scales, these values were found to be between -2 and +2. Therefore, the research data were considered to show a normal distribution, and parametric tests were applied for group comparisons based on demographic information and for determining the relationships between scales. For group comparisons of demographic variables, the Independent Samples t-test was used for pairwise comparisons, One-Way ANOVA was used for multiple comparisons, and Tukey’s post-hoc test was applied. To determine the relationship between students' smartphone addiction levels and their time management levels, Pearson correlation analysis was performed. According to the findings of the research, it can be seen that smartphone addiction has a negative impact on academic performance. It can be concluded that smartphone usage among
university students not only affects their mental health and learning attitudes but also significantly impacts their future academic success, academic emotions, and academic participation.