Ebelerin kültürel ve duygusal zekâ düzeylerinin kültürel yeterlilik üzerine etkisi
Künye
Durmaz, Hilal Sungur. Ebelerin kültürel ve duygusal zekâ düzeylerinin kültürel yeterlilik üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2025.Özet
Bu araştırma ebelerde kültürel ve duygusal zekâ düzeylerinin kültürel yeterlilik üzerindeki etkisini incelemek amacıyla yapıldı. Kesitsel tipteki araştırmanın örneklemini Bursa İl Sağlık Müdürlüğü Kamu Hastaneler Genel Sekreterliği‟ne bağlı 11 kamu hastanesinde Kadın Doğum Kliniği‟nde çalışan 510 ebe ile oluşturdu. Veri toplama aracı olarak “Tanıtıcı Bilgi Formu, Kültürel Zekâ Ölçeği, Duygusal Zekâ Ölçeği ve Sağlık Çalışanları Kültürel Yeterlilik Ölçeği” kullanıldı. Verilerin değerlendirilmesinde Student‟s t testi, üç veya daha fazla grup ortalamasının karşılaştırılmasında ANOVA testi (post hoc: Tukey HSD) kullanıldı.
İleri analizlerde tek değişkenli analizlerde anlamlı bulunan değişkenler lineer regresyon analizi kullanarak değerlendirildi. Araştırmada ebelerin duygusal zekâ düzeyinin, farkındalık ile duyarlılık, kaynak sahibi olma ile tutum, hata merkezli iletişim ve öz değerlendirme kültürel yeterlilik alt boyutlarına anlamlı düzeyde etkilediği belirlendi (p<0,000).Araştırmada ebelerin kültürel zekâ düzeyinin, farkındalık ile duyarlılık, kaynak sahibi olma ile tutum, hata merkezli iletişim, etkileşim ile uygulama oryantasyonu ve öz
değerlendirme kültürel yeterlilik alt boyutlarına anlamlı düzeyde etkilediği belirlendi (p<0,000). Eğitim düzeyi, medeni durum, meslekte geçirdiği süre gibi demografik değişkenler katılımcıların öz değerlendirme ve diğer alt boyutlarda anlamlı farklılıklar göstermektedir (p<0,05). Ayrıca, kültürel yeterlilik eğitimi alan katılımcılar, hasta merkezli iletişim dışında diğer alanlarda anlamlı farklılıklar ortaya
koydu (p<0,05). Sonuç olarak ebe ve sağlık çalışanlarının duygusal ve kültürel zekâlarının, kültürel yeterliliklerini geliştirmede önemli bir role sahip olduğu belirlendi. This research was conducted to examine the effects of cultural and emotional intelligence levels on cultural competence in midwives. The sample of the cross-sectional study consisted of 510 midwives working in the Gynecology and Obstetrics Clinics of 11 public hospitals affiliated with the Bursa Provincial Health Directorate General Secretariat of Public Hospitals. “Introductory Information Form, Cultural Intelligence Scale, Emotional Intelligence Scale and Health Workers Cultural Competence Scale” were used as data collection tools. Student‟s t test was used to evaluate the data, and ANOVA test (post
hoc: Tukey HSD) was used to compare the means of three or more groups. In further analyses, variables found to be significant in univariate analyses were evaluated using linear regression analysis. In the study, it was determined that the emotional intelligence level of midwives significantly affected the sub-dimensions of awareness and sensitivity, resource ownership and attitude, error-centered communication and self-assessment cultural competence (p<0.000). In the study, it was determined that the cultural
intelligence level of midwives significantly affected the sub-dimensions of awareness and sensitivity, resource ownership and attitude, error-centered communication, interaction and application orientation and self-assessment cultural competence (p<0.000). Demographic variables such as education level, marital status, and length of time in the profession show significant differences in participants' self-assessment and other sub-dimensions (p<0.05). In addition, participants who received cultural competence training revealed significant differences in other areas except patient centered communication (p<0.05). As a result, it was determined that the emotional and cultural intelligence of midwives and health workers has an important role in developing their cultural competence.