Genişletilmiş online alışveriş kabul modeli ile tüketicilerin çevrimiçi tatil satın alma davranışları ve risk algılarına kültürün etkisi
Abstract
İnternet üzerinden satın alma kararı veren tüketicilerin davranışlarını belirlemek için yapılan
araştırmaların çoğunda Teknoloji Kabul Modeli kullanılmaktadır. Bu çalışmada, algılanan
risk faktörü de Genişletilmiş Online Alışveriş Kabul Modeli ile birlikte kullanılmıştır.
Araştırmanın temel amacı, Genişletilmiş Online Alışveriş Kabul Modeli ile tüketicilerin
çevrimiçi tatil satın alma davranışlarını belirlemek ve algılanan riskin tüketici üzerindeki
etkilerini incelemek ve Hofstede'nin ulusal kültür boyutlarının tüketici davranışlarını ne
derece etkilediğini tespit etmektir. Yerli ve yabancı turistlerin milliyetlerine göre çevrimiçi
alışveriş kabulünden ne kadar etkilendikleri merak konusudur. Çalışma verilerinin
günümüzde yaygın olarak kullanılan çevrimiçi soru formu ile toplanması uygun
görülmüştür. Anket formu dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde genişletilmiş
çevrimiçi teknoloji kabul modeli ile ilgili önermeler, ikinci bölümde turizm tüketicilerinin
çevrimiçi tatil satın alma davranışlarında algılanan risk faktörünü ölçmeye yönelik
önermeler, üçüncü bölümde ise Hofstede'nin ulusal kültürel boyutları ile ilgili önermeler
5'li likert ölçeği ile hazırlanmıştır. Son bölümde ise katılımcılarla ilgili demografik sorular
yer almaktadır. Bulgulara göre, ulusların belirsizlikten kaçınma endeksleri artıkça çevrimiçi
tatil satın alma niyetleri de artmaktadır. Technology Acceptance Model is used in most of the studies conducted to determine the
behavior of consumers who make online purchase decisions. In this study, the perceived
risk factor is also used with the Extended Online Shopping Acceptance Model. The main
purpose of the research is to determine the online holiday buying behavior of consumers
with the Extended Online Shopping Acceptance Model and to examine the effects of
perceived risk on consumers and to determine to what extent Hofstede's national culture
dimensions affect consumer behavior. It is of interest how much domestic and foreign
tourists are affected by online shopping acceptance according to their nationality. It was
deemed appropriate to collect the study data with an online questionnaire that is widely
used today. The questionnaire consists of four sections. In the first part, there are questions
about the extended online technology acceptance model, in the second part, there are
questions to measure the perceived risk factor in tourism consumers' online holiday
purchasing behavior, and in the third part, there are questions about Hofstede's national
cultural dimensions. The last section includes demographic questions about the
participants. According to the findings, as the uncertainty avoidance indices of nations
increase, online vacation purchase intentions also increase.