Yerel mutfağın turist motivasyonuna etkisi: İzmir'de bir araştırma
Citation
Demir, İpek Ensoylu. Yerel mutfağın turist motivasyonuna etkisi: İzmir'de bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024.Abstract
Yerel mutfak, belirli bir bölgeye özgü yemeklerin, pişirme yöntemlerinin ve servis geleneklerinin genel bir adıdır. Günümüzde yerel mutfaklar, tursitlerin detinasyon tercihlerini etkileyen yüksek motivasyon kaynaklarından biri olmaya başlamıştır. Yerel yemekler, özgün ve yeni deneyimler arayanlar için gastronomi turizminin temel belirleyicileri haline gelmiştir. Bir turist yeni bir kültürel deneyim yaşamak için bir bölgeyi ziyaret etmek isteyebilir ya da sadece yerel yemekleri barındırdığı için o yöreye ait farklı lezzetleri tatmak için bir gezi yapabilir. Bu çalışmada İzmir'de turistik destinasyonlara gelen yerli turistlerin yerel mutfak yemeklerinin tüketilmesine yönelik motivasyonlarını ölçmek üzere İzmir'de bir anket çalışması yapılmıştır. Turistlerin geldikleri tatil yerinde yerel mutfağın motivasyonlarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, 2023 yılı ilkbaharyaz döneminde İzmir'i ziyaret eden yerli turistlerle anket çalışması yapılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmada kullanılan veriler anket yöntemi ile elde edilmiş ve istatistiksel analizler ile değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda turistlerin yerel mutfak ile turist motivasyonları arasında anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Local cuisine is a general name for dishes, cooking methods and serving traditions specific to a particular region. Nowadays, local cuisines have become one of the high motivation sources affecting the destination preferences of tourists. Local dishes have become the main determinants of gastronomy tourism for those looking for original and new experiences. A tourist may want to visit a region to have a new cultural experience, or he may make a trip just to taste the different flavors of that region because it contains local dishes. In this study, a survey was conducted in Izmir to measure the motivation of domestic tourists coming to touristic destinations in Izmir to consume local cuisine. It is aimed to determine the effect of local cuisine on the motivation of tourists in the holiday destination they come to. The research was carried out by conducting a survey with domestic tourists who visited Izmir in the spring-summer period of 2023. The data used in the study was obtained by survey method and evaluated with statistical analysis. As a result of the research, it was determined that there was a significant and positive relationship between local cuisine and tourist motivations.