Öğrenme yönetim sistemlerinin bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi ve diğer bölümlerden öğretim elemanları tarafından kullanılabilirliğinin karşılaştırılması
Künye
Demir, Ömer Anıl. Öğrenme yönetim sistemlerinin bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi ve diğer bölümlerden öğretim elemanları tarafından kullanılabilirliğinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2024.Özet
Bu araştırmanın amacı yaygın öğrenme yönetim sistemlerinin, bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğretim elemanları ile diğer bölümlerdeki öğretim elemanları tarafından kullanılabilirliğinin karşılaştırılmasıdır. Araştırma, sıralı karma açıklayıcı model kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Örneklem, çeşitli üniversitelerde bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü ve diğer bölümlerde görevli öğretim elemanlarından oluşmuştur. Araştırmaya 167 öğretim elemanı katılmış, içlerinden 8 öğretim elemanıyla görüşme yapılmıştır. Uzaktan eğitim sürecinde kullandıkları öğrenme yönetim sistemini ne denli kullanılabilir buldukları Çağıltay tarafından Türkçe'ye uyarlanmış olan Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği'yle incelenmiştir. Nitel veriler kapsamında, ilgili sistemlerin temel fonksiyonlarının öğrenim kolaylığı, verimliliği, hatalar ve bunların üstesinden nasıl gelindiği ve memnuniyet araştırılmıştır. Kullanılabilirlik puanı ortalamalarına göre; Google Classroom'un diğerlerine göre daha kullanılabilir olduğu, Microsoft Teams'in ise daha az kullanılabilir olduğu bulunmuştur. Sistemlerin kullanılabilirliğin hangi boyutlarında güçlü ve zayıf yönlere sahip oldukları da analiz edilmiştir. Ayrıca, bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi ve diğer bölümlerdeki öğretim elemanlarının sistemleri ne kadar kullanılabilir buldukları karşılaştırılmıştır. Google Classroom için bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi öğretim elemanları lehine anlamlı farklılık olduğu görülmüştür; Microsoft Teams içinse, anlamlı farklılık görülmemiştir. Nitel bulgular; Google Classroom'un sade bir arayüze sahip olduğu, işlemlerin hızlıca yapıldığı, öğrenmesinin kolay olduğu; fakat canlı ders ve ölçme değerlendirme gibi eksikliklerinin bulunduğunu göstermiştir. Microsoft Teams içinse; öğrenmesinin kolay olduğu, sistemde işlemlerin hızla yapıldığı, gösterilen çabanın zamana değdiği; ama karmaşık olduğu, bazı eklentilerde eksiklikler olduğu belirtilmiştir. Sonuçların; çevrimiçi eğitim alanında gelişmelere, yaygın öğrenme yönetim sistemlerinin kullanılabilirliği ve bunun öğretim elemanları açısından farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymaya, öğrenme yönetim sistemlerinde gerekli olabilecek iyileştirmenin belirlenmesine ve çevrimiçi ortamda yer alan eğitimin verimine katkısı bulunacağı düşünülmektedir. This study was conducted to compare the usability of common learning management systems by faculty members in the department of computer education and instructional technology and in other departments. The study was conducted using a sequential mixed explanatory model. The sample included faculty members in computer education and instructional technology departments and other departments in various universities. There were 167 faculty members and 8 were interviewed. The extent to which they found the system during distance education usable was examined with the System Usability Scale adapted into Turkish by Çağıltay. Qualitative data were used to investigate the ease of learning the basic functions of the systems, efficiency, errors and how to overcome them, and satisfaction. According to the mean usability scores, Google Classroom was more usable while Microsoft Teams was less usable than the others. The strengths and weaknesses of the systems in terms of usability were also analyzed. In addition, the extent to which faculty members in computer education and instructional technology and instructors in other departments found the systems usable was compared. For Google Classroom, there was a significant difference in favor of computer education and instructional technology faculty members; for Microsoft Teams, there was no significant difference. The qualitative findings showed that Google Classroom has a simple interface, quick, easy to learn, but has shortcomings such as lack of live lectures and evaluation. For Microsoft Teams, it is easy to learn, quick, the effort is worth the time, but it is complex, and there are deficiencies in some add-ons. Results can contribute to the developments in the field of online education, to reveal the usability of common learning management systems and whether it differs for faculty members, to determine the improvement that may be necessary in learning management systems and to the efficiency of online education.