Cruelty-free etiketli kozmetik markalarının sosyal medya hesaplarının incelenmesine yönelik bir içerik analizi
Özet
Kozmetik sektöründeki birçok firma ürünlerini hayvanlar üzerinde test etmektedir. Bu nedenle her yıl dünya üzerinde 100 milyondan fazla hayvan deneylerde işkence görmekte ve bu hayvanların neredeyse hepsinin deney prosedürünün ardından yaşamlarına son verilmektedir. Deneylerde kullanılmak üzere hayvan üreten firmalar ise bu işten milyonlarca dolar kazanmaktadır. Hayvan deneyleri ve bu deneylerin yıkıcı sonuçları hem dünyada hem de ülkemizde yeterli düzeyde insanın haderdar olduğu ve önemsediği bir konu değildir. Ancak son yıllarda yaşanan bazı gelişmeler konunun önemini gündeme getirmiştir. Hayvan haklarını savunan birçok kuruluş, hayvan hakları savunucuları ve bilinçli tüketiciler sayesinde dünya genelinde pek çok işletme ve marka bir ürünün hayvanlar üzerinde test edilmediğini gösteren cruelty-free etiketli ürünler üretmeye başlamışlardır. Çalışmada, Türkiye’de kozmetik sektöründe faaliyet gösteren “cruelty-free” etiketli markaların internet siteleri ve sosyal medya hesapları içerik analizi yöntemiyle incelenerek cruelty-free konusunu ne kadar ön plana çıkardıklarını ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; cruetly-free etiketli markaların kendilerini rekabette üstün kılabilecekleri bir husus olan cruelty-free konusunu yeterince ön plana çıkarmadıkları ve tüketicilerle kolayca etkileşim oluşturabilecekleri sosyal medyayı bu yönde yeterli düzeyde kullanmadıkları görülmektedir. Since many companies in the cosmetics industry test their products on animals, more than 100 million animals worldwide are tortured in experiments, and almost all of them end their lives after the test process. Some developments in recent years have brought the importance of previously ignored animal experiments to the agenda. Thanks to many animal rights organizations, animal rights advocates and conscious consumers, many businesses and brands around the world have started to produce cruelty-free labeled products. This study aims to reveal how cruelty-free is the foreground by examining the websites and social media accounts of brands with the "cruelty-free" label operating in the cosmetics sector in Turkey, by using content analysis method. According to the results of the research; It is seen that brands labeled cruetly-free do not emphasize the cruelty-free issue, which is an issue that can make themselves superior in competition, and do not use social media, where they can easily interact with consumers, in this direction.
Sayı
C-iasoS 2022 Özel SayısıBağlantı
https://doi.org/10.18092/ulikidince.1220000https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1164825
https://hdl.handle.net/20.500.12462/14092