Sanat tarihinden sanat sosyolojisine: Biçimci ve bağlamsal yaklaşımlar arasındaki bölünmeyi aşmak
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Sanat incelemelerinde, biçimci ve bağlamsal, içsel ve dışsal, hümanist ve bilimsel yaklaşımlar arasında ezeli bir bölünme vardır. Bu yazıda, “iki kültür” arasında bir diyalog tesis etmenin ve biçimci-bağlamsal bölünmesini aşmanın mümkün olduğunu göstermeyi deniyorum. Aslında, sanat tarihinin önde gelen araştırmacılarının hiçbir zaman salt biçimci ve içsel bir incelemeyle yetinmediğini; Hegel’in tarih felsefesi çerçevesinde, bir dönemin tinsel birliğini ya da Zeitgeist’ını tespit etmek için farklı sosyokültürel alanlar arasındaki benzeşimleri araştırdıklarını ve böylece incelemelerine bağlamsal ve tarihsel bir yönelim kazandırdıklarını açığa seriyorum. Aynı şekilde, sosyo-tarihsel inceleme kutbunun temsilcileri, söz gelimi Batı Marksizminin üyeleri, hiçbir şekilde sanatsal biçimi görmezden gelen ya da kendi dışındaki bir şeye indirgeyen dar görüşlü bağlamcılar olmamışlardır. Son olarak, sanat sosyolojisinin, yapı-faillik problematiği çerçevesinde geliştirdiği kavrayışla, başta biçimcilik- bağlamcılık bölünmesi olmak üzere sanat incelemelerindeki kimi müzmin açmazlara çare olabileceğini ileri sürüyorum. Sonuç olarak, başından beri bir yanlış anlamaya dayanan biçimci-bağlamsal bölünmesinin, beşeri ve sosyal bilimlerin geldiği noktada hiçbir teorik ve metodolojik dayanağının kalmadığı ortaya çıkmış oluyor. There is an old division between formal and contextual approaches in art studies. I argue that it is possible to overcome this divide. Leading researchers in art history have never been content with purely formal analysis; within the framework of Hegel’s philosophy of history, they explore the analogies between different sociocultural fields to reach the spiritual unity of a period or Zeitgeist. Thus, they give their analysis a contextual orientation. Likewise, the spokesmen of the contextual pole, the members of Western Marxism for example, have not been narrow minded contextualists who ignore or reduce artistic forms to something outside themselves. They sought to discover non-reductionist analogies between artistic forms and other sociocultural fields. Finally, I argue that the sociology of art can offer solutions to chronic dilemmas in art studies. For example, Bourdieu developed a sociology of cultural forms that synthesizes formalism and contextualism. As a result, it is understood that the formalist-contextualist division, which was based on a misunderstanding from the beginning, has no theoretical and methodological basis at the point where the humanities and social sciences have reached today.
Volume
1Issue
41URI
https://doi.org/10.5152/AI.2023.221860https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1176995
https://hdl.handle.net/20.500.12462/14067
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarının pedagojik sanat eleştirisi düzeylerinin belirlenmesi
Kopuk, Mehriye (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022)Bu araştırmada okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarının pedagojik sanat eleştirisi yapabilmeleri düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Balıkesir ilinde 2020-2021 eğitim öğretim yılında ... -
Bilim ve sanat merkezlerinde görevli öğretmenlerin dijital yeterliliklerinin incelenmesi.
Olpak, Tarık (Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023)Bu çalışmada, Bilim ve sanat Merkezlerinde görevli öğretmenlerin dijital yeterliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama araştırması kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini ... -
1960 sonrası sanatta kadın sanatçılar ve portre çalışmaları
Kandil, Şeyma (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023)1960 sonrası sanatta kadın sanatçılar ve portre çalışmaları başlıklı çalışmada, eril bakış açısına sahip sanat tarihi içindeki kadın sanatçılar, 1960 sonrası eşitlik talebiyle başlayan feminizmin etkileriyle birlikte eril ...