İlköğretimde artırılmış gerçeklik destekli disiplinler arası bir öğretim uygulaması
Abstract
Bu çalışmanın amacı, disiplinler arası bakış açısı esas alınarak geliştirilen artırılmış
gerçeklik (AG) destekli materyallerin uygulamasına yönelik etkinlikler tasarlanmak ve
yürütülen eğitimin öğrencilerin başarı, materyal motivasyonlarına, tutumlarına ve
görüşlerine etkisini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda ilköğretim sosyal bilgiler ve
matematik dersi öğretim programları kapsamında belirlenen öğrenme kazanımları
bütünleştirilerek AG destekli materyallerin uygulaması ve etkinlikler düzenlenmiştir.
Araştırma amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tekniği kullanılarak 30
dördüncü sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Çalışmada karma araştırma deseni temel
alınmıştır. Veri toplama aracı olarak başarı testi, öğretim materyalleri motivasyon
anketi, AG tutum ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin
analizi için ilişkili ve ilişkisiz örneklemler için t testi, frekans yüzde ve ortalama
değerlerine yönelik betimsel istatistikler ve içerik analizi ile veriler değerlendirilmiştir.
Araştırma sonucunda disiplinler arası kavram modeli odak seçilerek arttırılmış
gerçeklik teknolojisinin öğretime entegre edilmesi ile gerçekleştirilen öğretimin deney
grubu öğrencilerinin sosyal bilgiler ve matematik derslerinde başarılarını anlamlı
şekilde arttırdığını sonucu elde edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin arttırılmış gerçeklik
teknolojisi ile hazırlanmış materyallere yönelik olarak motivasyonlarının ve AG
uygulamalarının kullanılmasına yönelik tutumlarının yüksek düzeyde olduğu
belirlenmiştir. Öğrencilerin gerçekleştirilen öğretim uygulamalarına ilişkin görüşlerine
ait içerik analizi sonuçlarında ise görüşlerin duygu ve düşünceler, olumlu yönler,
olumsuz yönler, AG uygulamalarının öğretimde kullanımı başlıkları altında dört tema
altında gruplandığı belirlenmiştir. The study aims to design activities for the application of augmented reality supported
materials developed based on an interdisciplinary perspective and to examine the effect
of education on the success, material motivations, attitudes, and opinions of the
students. For this purpose, the application of augmented reality supported materials
and activities were organized by integrating the learning outcomes determined within
the scope of primary school social studies and mathematics curriculum. The research
was conducted with 30 fourth-grade students using the criterion sampling technique
which was one of the purposeful sampling methods. Data collection tool as an
achievement test, Instructional Materials Motivation Survey, AG attitude scale was used
and a semi-structured interview form. For the analysis of the data, t-test for related and
unrelated samples, descriptive statistics for frequency percentage and mean values, and
content analysis were used to evaluate the data. As a result of the research, it was
concluded that the teaching carried out by integrating augmented reality technology
into teaching by choosing the focus of the interdisciplinary concept model significantly
increased the success of the experimental group students in social studies and
mathematics courses. In addition, it was determined that the students motivation
towards the materials prepared with augmented reality technology and their attitudes
towards the use of (AR) applications were at a high level. In the content analysis
results of the students; views on the teaching practices, it was determined that the views
were grouped under four themes under the headings of feelings and thoughts, positive
aspects, negative aspects, and the use of AR applications in teaching.