Muhasebe eğitiminde bilişsel yük teorisi
Citation
Ateş, İbrahim. Muhasebe eğitiminde bilişsel yük teorisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023.Abstract
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de muhasebe eğitimi öğrenme - öğretme sürecindeki sorunları konu alan lisansüstü tezler ile muhasebe eğitiminde Bilişsel Yük Teorisini konu alan uluslararası düzeyde yayınlanmış makale ve bildiri çalışmalarını analiz etmektir. Araştırmanın evrenini Ulusal Tez Merkezi veri tabanında yer alan lisansüstü tezler, Semantic Scholar ve Google Akademik veri tabanındaki makale ve bildiriler oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılarak sistematik literatür analizi deseni tercih edilmiş ve elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Lisansüstü tezlerden, uluslararası düzeyde yayınlanmış makale ve bildirilerden elde edilen veriler analiz edilerek Türkiye’de muhasebe eğitiminin öğrenme ve öğretme sürecindeki sorunları, muhasebe eğitiminde Bilişsel Yük Teorisi’nin ilkelerini uygulayan çalışmaların yayın yılları, yayın türleri, araştırma yöntemleri, veri toplama yöntemleri (araçları), örneklem grupları, öğrenme alanları, bilişsel yük türü/ türleri ve çalışmaların sonuçları ile ilgili bulgulara ulaşılmıştır. Sistematik literatür analizi sonucunda Türkiye’de muhasebe eğitimi öğrenme ve öğretme sürecindeki sorunların genel olarak muhasebe konularının karmaşık ve soyut olması ile öğretim materyallerinin yetersiz olmasından meydana geldiği, Bilişsel Yük Teorisi ilkelerinin muhasebe eğitiminde kullanılması sonucunda ise ilgili sorunların çözüme ulaştığı ve kalıcı öğrenmenin gerçekleştiği tespit edilmiştir. The purpose of this study is to analyze the postgraduate theses on the problems in teaching – learning processes of accounting education in Turkey and internationally published articles on the theory of cognitive load in accounting educatin. The Universe of research consists of the theses in the database of the National Thesis Center, Semantic Scholar and Google Academic. In this research, qualitative research design was used and systematic literature analysis design was preferred and the data was subjected to content analysis. By analyzing the data taken from theses and internationally published articles the methods, findings about publication years of the studies, puplication types and the results of the studies have been identified. Puplication years of the studies that apply to the principles of cognitive load theory in accounting education to the problems in learning teaching process. As a result of systematic literature analysis, it was determined that the problems in accounting education learning and teaching process in Turkey were because of the complexity and abstractness of the subjects in general and inadequacy of materials. It was determined that the problems about the use of cognitive load theory principles in accounting education was resolved and permanent learning has taken place.