Ernst Egli’nin eğitim yapılarındaki tasarım dilinin biçim grameri yöntemi ile incelenmesi
Citation
Elhaman, Beyhan. Ernst Egli’nin eğitim yapılarındaki tasarım dilinin biçim grameri yöntemi ile incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023.Abstract
Mimari bir yapı, kullanıcı-yapı ilişkilerini göz önünde bulundurarak oluşturulan ön veriler ile bütünleşik olarak tasarlanır. Yapıların tasarım aşamasındaki biçimlenmesi ise tasarım sürecinin anlaşılması ile sağlanır. Tasarımcılar, tasarım sürecindeki ögeleri kurgulama noktasında büyük rol oynamaktadır. Her yapı tasarımcısının almış olduğu kişisel seçimleri ve kararları yansıtır. Bu nedenle de her mimari yapı bir dile ve anlatıya sahiptir. Son dönemlerde geliştirilen yeni tasarım yöntemleri ile birlikte mimari yapıların sahip olduğu bu dil formal olarak analiz edilebilir hale gelmiştir. Günümüzde sayısal tasarım ve
bilgisayar teknolojilerinin de sürece dahil olmasıyla bu durum yeni bir boyut kazanmıştır. Sunulan bu çalışmada belirli sayıda ve belirli bir alanda yapı üretmesiyle mimari bir dile sahip olduğu bilinen ve mimarlık disiplininde yer etmiş olan Ernst Egli’nin eğitim yapıları ile alakalı morfolojik analiz yapılmış ve gerçekleştirilen tasarımların tekrar edilebilirliği hem geleneksel yöntemlerle hem de görsel programlama araçlarıyla uygulanmıştır. Söz konusu analizlerin yapılması ve üretilmesi noktasında, tasarım dillerini çözümleme ve bu dile ait benzer ya da hibrit tasarımlar üretebilme yönü ile ön planda olan biçim grameri
yöntemi tercih edilmiştir. Çalışmanın sonucunda biçim grameri yöntemi ile elde edilen veriler tasarım sürecine bir girdi olarak sunulmuş, kuralların bireysel kararlar doğrultusunda seçildiği manuel bir
yöntem kullanılarak ve görsel programlama aracı olan Rhinoceros - Grasshopper üzerinden mimari formları grafiksel olarak oluşturabilen bir model tasarlanarak yapılan iki uygulama ile mevcut tasarım yaklaşımlarına uygun sonuç ürünleri elde edilmiştir. Böylece bir mimarın tasarım dilinin çözümlenmesinde biçim gramerinin avantajlı bir yöntem olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın son bölümünde ise ilerleyen aşamalarda yapılabilecekler ile ilgili öneriler sunulmuştur. An architectural structure is designed integrated with the preliminary data created by considering the user-structure relations. The formation of the structures in the design phase is achieved by understanding the design process. Designers play a major role in constructing the elements in the design process. It reflects the personal choices and decisions that each building designer has made. Therefore, every architectural structure has a language and narrative. With the new design methods developed recently, this language
of architectural structures has become formally analyzable. Today, this situation has gained a new dimension with the inclusion of digital design and computer technologies in the process. In this study, a morphological analysis related to the educational structures of Ernst Egli, who is known to have an architectural language with the production of a certain number of buildings in a certain area and has been included in the discipline of architecture, was made and the reproducibility of the designs was applied with both traditional methods and visual programming tools. At the point of making and producing these analyzes, the shape grammar method, which is at the forefront of analyzing design languages and producing similar or hybrid designs for this language, was preferred. As a result of the study, the criteria obtained by the shape grammar method were presented as an input at the end of the design, using a manual method in which the rules are selected according to individual decisions, and a model that can create architectural forms graphically via Rhinoceros - Grasshopper, a visual programming tool, with two
applications and result products suitable for existing design approaches has been obtained. Thus, of shape grammar as a lifetime is a method in the analysis of an architect's design language. In the last part of the study, suggestions about what is presented in the following stages are presented.