İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel muhakeme öz-yeterlikleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi
Künye
Can, Semanur. İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel muhakeme öz-yeterlikleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023.Özet
Bu çalışmanın amacı ilköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel muhakeme öz-yeterlikleri ile problem çözme başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi ve problem çözerken tercih ettikleri stratejileri kullanma eğilimlerinin ortaya çıkarılmasıdır. Açıklayıcı ardışık desenin nicel kısmında ilişkisel araştırma, nitel kısmında ise durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Marmara bölgesinde bulunan bir eğitim fakültesi ilköğretim matematik öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olan 3. sınıflardan 35, 4. sınıflardan 57 öğretmen adayından oluşmaktadır. Katılımcılar amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Öğretmen adaylarının matematiksel muhakeme öz-yeterliklerinin belirlenmesi için Yavuz Mumcu (2019) tarafından geliştirilen Matematiksel Muhakeme Öz-Yeterlik Ölçeği ve problem çözme başarılarını belirlenmesi için araştırmacılar tarafından Liselere Giriş Sınavında çıkmış sorulardan hazırlanan “Problem Çözme Başarı Testi ve Problem Çözme Stratejilerini Belirleme Formu” kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının matematiksel muhakeme öz-yeterliklerinin sınıf düzeyi değişkenine göre anlamlı farklılığın oluşturmadığı ancak cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılığın olduğu; problem çözme başarılarının sınıf düzeyi ve cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık oluşturmadığı tespit edilmiştir. 3. ve 4. sınıf öğretmen adaylarının matematiksel muhakeme öz-yeterlikleri ile problem çözme başarılarının arasında pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının genellikle belli stratejileri kullanma eğilimi gösterdikleri ve 3. sınıf öğretmen adaylarının daha ayrıntılı çözümler gerçekleştirdikleri tespit edilmiştir. The aim of this study is to examine the relationship between mathematical reasoning self efficacy and problem solving success of primary school mathematics teacher candidates and to reveal their tendency to use the strategies they prefer while solving problems. Relational research design was used in the quantitative part of the explanatory sequential design, and case study design was used in the qualitative part. The study group consists of 35 3rd grade and 57 4th grade teacher candidates studying at an education faculty in the Marmara region in the 2021-2022 academic year. Participants were selected by the criterion sampling method, one of the purposive sampling methods. The Mathematical Reasoning Self-Efficacy Scale developed by Yavuz Mumcu (2019) was used to determine pre-service teachers' mathematical reasoning self-efficacy, and the "Problem Solving Achievement Test and Problem Solving Strategies Form" prepared by the researchers from the questions in the High School Entrance Exam, to determine their problem solving success. Mathematical reasoning self-efficacy of prospective teachers did not make a significant difference according to the grade level variable, but there was a significant difference according to the gender variable; It was determined that problem solving achievements did not make a significant difference according to grade level and gender variable. It has been determined that there is a positive and significant relationship between the mathematical reasoning self efficacy and problem solving success of the 3rd and 4th grade teacher candidates. It has been determined that teacher candidates generally tend to use certain strategies and 3rd grade teacher candidates perform more detailed solutions.
Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Zeka oyunlarının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ve problem çözme algılarına etkisi
Şahin, Engin (Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019)Bu araştırmada, zekâ oyunlarının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ve problem çözme algılarına etkisi araştırılmıştır. Deneme modelindeki araştırmada "Öntest ve Sontest Kontrol Gruplu Seçkisiz ... -
13-14 Yaş grubu öğrencilerin problem çözme stratejilerinin belirlenmesi
Şahin, Ayşe Ahu (Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2007)Öğrencilerin problem çözme konusunda çeşitli sıkıntıları vardır. Bu sıkıntıların basında problemi çözmeye uygun stratejiyi belirleyememek yer alır. Bu çalışmada, öğretim aşamasında kullanılan iki farklı eğitim tekniğinin ... -
Ortaöğretim 11. sınıf öğrencilerinin kimya problemlerini çözme stratejileri ve problem çözme becerileri üzerine işleyen bellek kapasitesinin etkisinin belirlenmesi
Akıncı, Emine (Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012)Bu araştırmada ortaöğretim 11. sınıf öğrencilerinin kimya problemlerini çözme stratejileri belirlenmiş ve problem çözme becerileri ile işleyen (kısa süreli) bellek kapasiteleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın ...