Turist rehberlerinin iş değerlerinin işe adanmışlık üzerine etkisinin belirlenmesi
Abstract
Araştırmanın temel amacı, turist rehberlerinin sahip oldukları iş değerlerinin işe adanmışlıkları üzerindeki etkisinin
belirlenmesidir. Bu doğrultuda turist rehberlerinin iş değerleri ve işe adanmışlık düzeylerinin tespit edilmesi ve ilişkilerinin
incelenmesi, mesleki açıdan birtakım beklentileri karşılamaya yönelik adımlar atılması için önem taşımaktadır. Araştırma
kapsamında anket tekniği kullanılmış, veriler 311 turist rehberinden elde edilmiştir. Turist rehberlerinin iş değerlerini tespit
etmek amacıyla Elizur (1984) tarafından geliştirilen “İş Değerleri Ölçeği” kullanılmıştır. İşe adanmışlık düzeylerini tespit
etmek için ise Schaufeli ve Bakker (2003) tarafından geliştirilen “İşe Adanmışlık Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada frekans
analizi, açıklayıcı faktör analizi, güvenilirlik, korelasyon ve regresyon analizleri uygulanmıştır. Araştırma sonucunda,
katılımcıların iş değerleri ile işe adanmışlıkları arasında düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu, iş değerlerinin işe adanmışlığı
düşük düzeyde etkilediği, işe adanmışlığın iş değerlerini orta düzeyde etkilediği saptanmıştır. İş değerlerini en çok etkileyen
faktörün duygusal değerler olduğu, işe adanmışlığı en çok etkileyen iş değerleri faktörünün de duygusal değerler olduğu tespit
edilmiştir. The main purpose of the research is to determine the effect of the work values of tourist guides on their work engagement.
Accordingly, in order to take steps to meet professional expectations, it is important to determine the work values and work
engagement levels of tourist guides and to examine their relationships. The survey technique is used within the scope of the
research, and the data are obtained from 311 tourist guides. The "Work Values Scale" developed by Elizur (1984) is used to
determine the work values of tourist guides. “Work Engagement Scale” developed by Schaufeli and Bakker (2003) is used to
determine the level of work engagement. Frequency analysis, explanatory factor analysis, reliability, correlation and regression
analysis are applied in the study. As a result of the research, it is found that there is a low level of significant relationship
between the work values of the participants and their work engagement, work values have a low effect on work engagement,
and work engagement moderately affects work values. It is determined that the most important factor affecting work values is
emotional values, and the factor that most affects work engagement is emotional values.