Determinants of demand for luxury goods: A comparative study among three European countries
Abstract
Identifying the determinants of luxury consumption may produce positive results for marketing. This study is based on an online survey including the participants from Romania, Spain and Turkey, and it aims to reach possible factors that may affect the demand for luxury goods. It investigates the factors affecting the demand within the framework of purchasing luxury goods by using logistic regression. The analyses reveal a likelihood of positive relationship between the demand for luxury goods and financial future expectations, and show that those who do not consider themselves financially secure in the future have a higher likelihood of demand for luxury goods than those who feel secure about their financial future. The result also demonstrates that being in low-income classes has a likelihood of positive impact on purchasing conspicuous status goods. It can be concluded that compensating for feelings of powerlessness might increase demand for luxury goods.Luxury good demand of individuals spending according to their budget is likely to be higher than those who don’t spend according to the planned budget. Individuals having positive economic behavior might spend for luxury within their budget limits. The results of this study may provide a new approach to shape the luxury demand of individuals. Considering the consumers’ psychology for future expectation may be useful for marketing managers who intend to increase the demand for luxury goods. Lüks tüketimin belirleyicilerini tespit etmek, pazarlamaya yönelik olumlu sonuçlar ortaya çıkarabilir. Bu çalışma Romanya, İspanya ve Türkiye’den katılımcıları içeren çevrimiçi anket çerçevesinde gerçekleştirilmiş olup, lüks tüketim talebini etkileyebilecek olası faktörleri tespit etmeyi amaçlamıştır. Bu araştırma lojistik regresyon kullanarak lüks mal satın alınması kapsamında talebi etkileyen faktörleri araştırmaktadır. Analiz sonuçları, lüks mal talebi ile geleceğe yönelik finansal beklenti arasında pozitif ilişki olabileceğini ortaya koymuştur. Kendilerini gelecekte finansal acıdan güvende görmeyenlerin lüks mal talebinin, kendilerini güvende hissedenlerden daha yüksek olabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuç ayrıca, düşük gelir sınıfında olmanın, gösteriş amaçlı malların satın alınması olasılığı üzerinde pozitif etkiye sahip olabileceğini göstermiştir. Bu kapsamda, düşük gelirli olmaktan kaynaklanan güçsüzlük hissini talere etmek için, lüks mal talebinin artabileceği sonucuna ulaşılabilir. Bunun yanı sıra, bütçelerine göre harcama yapan bireylerin lüks tüketim talebi olasılığının, bütçe planlarına uymayanlardan daha düşük olabileceği tespit edilmiştir. Pozitif ekonomik davranışa sahip olma, lüks tüketim talebini sahip olunan bütçe ile sınırlandırabilir. Bu çalışmanın sonuçları, bireylerin lüks tüketimlerinin şekillendirilmesine yeni bir yaklaşım sağlayabilir. Beklentilere yönelik tüketici psikolojisinin göz önüne alınması, lüks tüketim talebini artırmak isteyen pazarlama yöneticileri için yararlı olabilir.