Bisiklet paylaşım istasyonlarının belirlenmesi: CBS tabanlı çok kriterli karar verme yaklaşımı
Abstract
Dünya genelinde bisiklet kullanımını artırmak için bisiklet paylaşım sistemleri
uygulanmaktadır. Bisiklet paylaşım istasyonlarına olan potansiyel talep ve istasyonların
yerlerinin uygun şekilde seçilmesi, bu sistemlerin başarısını yüksek derecede
etkilemektedir. Genç nüfusun fazla ve bisiklet kullanımı açısından mesafelerin elverişli
olduğu üniversite kampüsleri çalışmanın alanını belirlemektedir. Bu çalışmada,
Balıkesir Üniversitesi Çağış Kampüsünde bisiklet rotalarının ve paylaşım
istasyonlarının en uygun şekilde belirlenmesi için coğrafi bilgi sistemi (CBS) tabanlı
çok kriterli bir karar verme sistemi önerilmektedir. Bu kapsamda öncelikle, coğrafi bilgi
sistemlerinden yararlanılarak kampüsteki bisiklet rotaları belirlenmiştir. Sonrasında ise
CBS ve kullanımı oldukça yaygın çok kriterli bir karar verme yöntemi olan Analitik
Hiyerarşi Süreci (AHP) birlikte kullanılarak kampüsteki öğrenci ve personelin
kullanımına en uygun bisiklet paylaşım istasyonlarının belirlenmesine çalışılmıştır.
Önerilen bisiklet paylaşım sistemiyle çevresel ve sosyal açılardan kampüsün daha
verimli bir ortama dönüştürülmesi, öğrenci ve personele de fiziksel ve ruhsal açılardan
daha sağlıklı bir ortam sunulması hedeflenmiştir. Çağış kampüsünde yapılan çalışma
kapsamında, kullanılan yöntemin en uygun bisiklet paylaşım istasyonlarının yerlerinin
belirlenmesi noktasında verimlilik sağladığı ve kampüs içerisinde daha dinamik ve
çevre dostu bir ulaşım imkanı oluşturduğu düşünülmektedir. Bicycle sharing systems are implemented to increase the use of bicycles worldwide. The
potential demand for bicycle sharing stations and the appropriate selection of the
locations of the stations profoundly affect the success of these systems. University
campuses with a high young population and convenient distances for bicycle use,
determine the sphere of the study. In this study, a geographic information system (GIS)
based multi-criteria decision-making system is proposed to determine the bicycle routes
and sharing stations in Balikesir University Cagis Campus in the most appropriate way.
In this context, primarily, cycling routes in the campus are determined by using
geographic information systems. Afterwards, GIS and Analytical Hierarchy Process
(AHP), which is a widely used multi-criteria decision-making method, is used together
to determine the most appropriate bike sharing stations for the use of students and staff
on campus. With the recommended bike sharing system, it is aimed to transform the
campus into a more efficient atmosphere in environmental and social terms, and to
provide a healthier environment for students and staff in terms of physical and mental
aspects. Within the scope of the study carried out on the Cagis Campus, it is thought
that the method used provides efficiency in determining the locations of the most proper
bike sharing stations and constitutes a more dynamic and environmentally friendly
transportation opportunity within the campus.