Gender perception of university students receiving formation training in Turkey
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-ShareAlike 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Discriminations such as women's access to fewer
educational opportunities than men, their participation in decision-making,
and working life difficulties continue to be experienced all over the world.
The research is a cross-sectional study conducted to examine the sensitivity
of students to gender equality since gender inequality continues in many
areas of life and they are receiving formation training. Material and Methods: The population of the cross-sectional study consisted of students who
took formation at Balikesir University. Students (n=90), who agreed to participate in the research, were reached without sampling on March 3, 2018.
The questionnaire form was composed of questions to determine the sociodemographic characteristics of the students and their sensitivity to gender
equality. Permission was obtained from individuals and institutions, and students were interviewed face-to-face to fill in questionnaires. The application,
which took about 10 minutes, was done in the last 10 minutes of the lessons. Data were evaluated with frequency distributions and chi-square test
in SPSS statistical program. Results: The mean age of the participants was
24.8±4.8. In the study, 52% of the students gave the answer "Men ensure the
continuation of the lineage" and 81.1% said "Women should choose jobs
that suit them", indicating that gender stereotypes are common. 90% of the
students did not agree with the statement "It is normal for a woman to be
subjected to violence by her husband when necessary", 91% did not agree
with the statement "Girls do not need to be educated", 90% did not agree
with the statement "Honor killing is necessary for the cleansing of honor",
90% did not agree with the statement "Women sometimes deserve beatings"
and 92.2% did not agree with the statement "If resources are limited, boys
should be given priority for education". Conclusion: According to the data
obtained from the students, no gender-discriminatory approaches were detected in the use of health services by the public and in the provision of services by health personnel. In this case, students should be made more
sensitive to gender inequality. Kadınların erkeklere göre daha az eğitim olanaklarına ulaşmaları, karar mekanizmalarına katılmaları ve çalışma yaşamına ilişkin güçlükler gibi ayrımcılıklar, tüm dünyada yaşanmaya devam etmektedir.
Araştırma toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin yaşamın birçok alanında sürüyor olması ve formasyon eğitimi alıyor olmaları nedeniyle öğrencilerin
toplumsal cinsiyet eşitliğine ilişkin duyarlılıklarını incelemek amacıyla
yapılmış kesitsel bir çalışmadır. Gereç ve Yöntemler: Kesitsel tipteki
çalışmanın evrenini Balıkesir Üniversitesi’nde formasyon alan öğrenciler
oluşturmuştur. Örneklem yapılmaksızın 3 Mart/8 Nisan 2018 tarihlerinde
araştırmaya katılmayı kabul eden öğrencilere (n=90) ulaşıldı. Anket
formu öğrencilerin sosyo-demografik özellikleriyle toplumsal cinsiyet
eşitliğine ilişkin duyarlılıklarını belirlemeye yönelik sorulardan oluşturuldu. Kişi ve kurumlardan izin alınıp, öğrencilerle yüz yüze görüşülerek anket formları doldurulması sağlandı. Yaklaşık 10dk süren uygulama
derslerin son 10dk’sında yapıldı. Veriler SPSS istatistik programında frekans dağılımları ve ki-kare testi ile değerlendirildi. Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 24,8±4,8’dir. Çalışmada öğrencilerin %52,0’si
“Erkekler soyun devamını sağlar”, %81,1’i “Kadınlar kendilerine uygun
işleri seçmelidir” yanıtlarının verilmesi cinsiyetçi kalıp yargıların yaygın
olduğunu göstermektedir. ‘’Gerektiği zaman kadının kocasından şiddet
görmesi normaldir’’ ifadesine %90’ı, “Kız çocuklarının okutulmasına
gerek yoktur.’’ ifadesine %91’i, ‘’Namus cinayeti namusun temizlenmesi
için gereklidir’’ ifadesine %90’ı, “Kadınlar bazen dayağı hak eder’’ifadesine %90’ı ‘’Kaynaklar kısıtlı ise eğitim için erkek çocuğa öncelik verilmeli’’ ifadesine %92,2’si katılmamıştır. Sonuç: Halkın sağlık
hizmetlerinden yararlanmasında ve sağlık personelinin hizmet sunumunda
öğrencilerden alınan verilere göre cinsiyet ayrımcı yaklaşımlar saptanmamıştır. Bu durumda öğrencilerin toplumsal cinsiyet eşitsizliği konusunda
daha da duyarlı hale getirilmesi sağlanmalıdır.
Source
Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku Tarihi DergisiVolume
29Issue
2Collections
The following license files are associated with this item: