Üniversite öğrencilerinde öfke ve saldırganlığı etkileyen duygu ve düşünceler ile ilişkili faktörler
Özet
Amaç: Çalışmanın amacı öfke ve saldırganlığı etkileyen olumsuz duygu, düşünceler ile bazı risk
faktörleri arasındaki ilişkiyi saptamaktır.
Yöntem: Kesitsel olarak planlanan çalışma; bir üniversitenin meslek yüksekokulunda yapılmıştır.
Araştırmaya 238 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın veri toplama araçları sosyodemografik veri
formu, Buss-Perry saldırganlık ölçeği, sürekli öfke ve öfke ifade tarzı ölçekleridir. Çalışma verilerinin tanımlayıcı istatistiksel sonuçları aritmetik ortalama, standart sapma, sayı, yüzde olarak
belirtilmiştir. Saldırganlık ve öfke puan ortalamasını etkileyen etmenlerin belirlenmesinde bağımsız gruplarda t testi, Mann Whitney U testi, tek yönlü varyans analizi, Kruskall Wallis varyans
Analizi uygulanmıştır. Analizlerde elde edilen p değeri 0.05’ten küçükse fark anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular: Bu araştırmada, sigara içme, ailenin geliri, aile içinde anne babanın birbirine sözel şiddeti, çocukluk döneminde şiddet öyküsü ile öfke arasında anlamlı ilişki saptanmıştır.
Risk alma davranışı yüksek, ailesinin onu anlamadığını ve anlaşamadığını düşünen, öfke duyan,
yaşamın anlamsız geldiğini düşünen, geleceğe umutsuz bakan öğrencilerde, öfke alt ölçek puan
ortalamalarının tümü anlamlı olarak yüksektir (p<0.016).
Fiziksel saldırganlık puan ortalaması erkek öğrencilerde anlamlı olarak yüksektir (p<0.0001).
Sigara içen, anne ve babası arasında sözel şiddet olan, çocukluk döneminde şiddet öyküsü olan,
anne ve babası çocukluk döneminde şiddet gören, saldırgan davranış öyküsü olan, son bir yıl
içinde depresif duygu durumu belirten öğrencilerde saldırganlık alt ölçek puanlarının tümü
anlamlı olarak yüksektir (p<0.05).
Sonuç: Bu çalışmada, gençlerde öfke ve saldırganlık yüksek bulunmuş, olumsuz duygu ve düşünceye sahip, aile ve arkadaş ilişkileri ile birlikte riskli davranışların öfke ve saldırganlık arasında
anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır. Objective: The aim of the study was to determine the relationship between negative feelings and
thoughts affecting anger and aggression, and some related risk factors.
Methods: The cross-sectional study was conducted at the Vocational School of a university. A
total of 238 students participated in this study. The data collection tools of the study were sociodemographic data form, Buss-Perry aggression scale, trait anger and anger expression style
scales. The study of descriptive statistical results of data were calculated with arithmetic mean,
standard deviation, number, and percentages. In determining the factors affecting the average
of aggression and anger score were calculated independent sample t test, Mann-Whitney U test,
one-way analysis of variance and Kruskal Wallis variance analysis. In the analysis, if the obtained
p value was less than 0.05, then the difference was considered to be significant.
Results: The smoking status, family income, verbal violence of parents to each other within the
family, history of violence in childhood were found to be significant in predicting the anger score.
The mean scores of anger subscale scores were significantly higher in the students who had high
risk taking behaviors, thought that their family did not understand them, disagree with them, feel
anger, and conceive that life is meaningless and feel hopeless about their future (p<0.016). The
mean score of physical aggression was significantly higher in male students (p<0.0001). The
scores of aggression subscale scores were significantly higher in the students who were smoking,
had witnessed acts of verbal violence between their parents, had a childhood history of violence,
and aggressive behavior, and reported depressive mood in the last year (p<0.05).
Conclusion: In this study, higher levels of anger and aggression were detected in youngsters and
risky behaviors, and a significant correlation was found between anger, and aggression, and
having negative feelings and thoughts, risky behaviours together with relationships between
family members and friends.