Turistlerin sağlıklı beslenme ve diyet danışmanlığı hizmeti alma motivasyonuyla gerçekleştirdikleri turizm hareketlerinde çekici ve itici faktörler: Sosyal medya destekli bir araştırma
Abstract
Turizm faaliyetlerinin çeşitlenmesiyle birlikte günümüzde turistlerin destinasyonlara farklı motivasyonlarla
seyahat ettikleri bilinmektedir. Bu araştırmada sağlıklı beslenme ve diyet danışmanlığı hizmeti almak için şehir
dışından Çanakkale’ye gelen hastaların, bu destinasyonu seyahatlerinde etkili olan itici ve çekici faktörlerin
açığa çıkarılması amaçlanmıştır. Ayrıca hastaların; sağlıklı beslenme ve diyet danışmanlığı hizmeti alma
sebepleri, bu hizmeti alacakları diyetisyende aradıkları özellikler ve bu hizmeti almak için şehir dışındaki bir
diyetisyeni tercih etmelerinde etkili olan faktörler incelenmiştir. Veriler, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan
mülakat yöntemiyle toplanmış ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda,
hastaların sağlıklı beslenme ve diyet danışmanlığı hizmeti alma motivasyonuyla gerçekleştirdikleri turizm
hareketlerindeki çekici, itici ve bu konuya ilişkin incelenen diğer faktörler saptanmıştır. Hastaların bu
kapsamda gerçekleştirdikleri seyahatlerde tespit edilen çekici faktörler; “olumlu referanslar, kaliteli diyet
hizmeti alma ihtiyacı, teknolojik olanaklar, özel sunulan olanaklar, bulunulan destinasyondaki olanaksızlıklar,
daha uygun seans ücreti ve kurumun jeopolitik konumu” olarak tespit edilmiştir. Hastaların bu kapsamda
gerçekleştirdikleri seyahatlerde tespit edilen itici faktörler ise; “diyetisyenin olumlu imajı, çevreye daha çekici
görünme ihtiyacı, çevreden gelen kilo verme baskısı, sağlıklı olma ihtiyacı, özgüven kazanma, sağlıklı
beslenme ihtiyacı, ebeveynliğe hazırlık ve yaşlanma hissini yenme” olarak tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmada,
elde edilen tüm bulgulara paralel olarak çeşitli öneriler de sunulmuştur. It is known that tourists could travel to destinations with different motivations recently. In this study, it’s aimed
to reveal push and pull factors that effect to the travelling of the patients who coming to Çanakkale from
other destinations in order to receive diet and nutrition counseling. In addition, it’s aimed to reveal patients'
reasons for receiving diet and nutrition counseling, the skills that patients’ looking for of the nutritionist and
factors, which are effective in patients choosing a nutritionist from other destination to receive this service
have examined. The data were collected by interview method, which is one of the qualitative research
methods, and analyzed by content analysis method. As a result of the analysis, push factors, pull factors and
other examined factors in the tourism movements of the patients with the motivation to receive diet and
nutrition counseling have determined. In this context, the pull factors have determined in the travels of the
patients are; “positive references, the need to receive quality nutrition counseling, technological possibilities,
special offers, impossibilities in the destination, more affordable session fee and geopolitical location of the
establishment”. As for that the push factors have detected in the travels of the patients are; “the positive
image of the nutritionist, the need to look more attractive, pressures from friends, the need to be healthy, the
purpose of gaining self-confidence, the need for healthy nutrition, preparation for parenting and the need to
overcome feeling of aging”. In addition, various suggestions have presented in line with the findings.