Turist rehberlerinin artırılmış gerçeklik uygulamalarına yönelik algılarının belirlenmesi
Özet
Artırılmış gerçeklik uygulamalarının kullanımı, müzelerdeki sergileme yöntemlerinin zenginleştirilmesi ve kültürel miras alanlarında yer alan
kültürel öğelerin korunması ve turistlerin bu öğeleri daha iyi bir biçimde anlaşılmasını sağlaması açısından oldukça önemli olmaktadır. Turist
rehberlerinin mesleklerini icra ederken, anlatımlarını destekleyebilecek ve hizmet kalitelerini arttırmalarını sağlayabilecek artırılmış gerçeklik
uygulamalarını kullanmaları, turistlerin anlatılan konularla ilgili daha iyi bir düzeyde bilgi alabilmelerini sağlamakla birlikte, turlarını ilgi çekici bir
deneyim haline getirmektedir. Bu doğrultuda, turist rehberlerinin artırılmış gerçeklik uygulamalarına yönelik algı düzeylerinin belirlenmesi bu
çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla, turist rehberleri ile yapılan yüz yüze
ve telefon görüşmeleri ile elde edilmiştir. Nitel bir araştırma olarak tasarlanan bu çalışmada, fenomenolojik araştırma deseni kapsamında betimsel
analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmaya dahil edilen 100 turist rehberi arasından yalnızca 22 turist rehberinin artırılmış gerçeklik uygulamaları ile
ilgili bilgi sahibi olması nedeniyle, ilgili turist rehberlerinin görüşleri değerlendirmeye alınabilmiştir. Bu doğrultuda, turist rehberleri arasında
artırılmış gerçeklik uygulamalarının bilinirlik düzeyinin düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İlgili turist rehberleri, artırılmış gerçeklik
uygulamalarının turlar süresince kullanımının önemli olduğuna değinmekle birlikte, turist rehberlerine ve turistlere olumlu yönde etkileri bulunacağına
değinmişlerdir. Turlar süresince kullanılan artırılmış gerçeklik uygulamalarının yetersiz sayıda olması, dolayısıyla turist rehberlerinin bu uygulamaları
yeterli düzeyde deneyimleyememesi sebebiyle, rehberlerin artırılmış gerçeklik uygulamalarına yönelik memnuniyet düzeylerinin ve tavsiye etme
oranlarının düşük olduğu düşünülmektedir. The use of augmented reality applications is important in terms of enriching the display methods in museums and preserving cultural elements
in the cultural heritage areas and ensuring that tourists are better understood. The use of augmented reality applications that can support tourist guides
and improve their quality of service while performing their profession, makes the tour a compelling experience, while providing tourists with a better
level of information on the subjects described. In this context, the main purpose of this study is to determine the perception levels of tourist guides
towards augmented reality applications. The data of the study was obtained by face-to-face and telephone interviews with tourist guides through semistructured interview form. In this study, which is designed as a qualitative research, descriptive analysis technique is used within the scope of
phenomenological research design. Since only 22 tourist guides from 100 tourist guides included in the study were informed about augmented reality
applications, the views of the relevant tourist guides could be evaluated. In this respect, it is concluded that the awareness level of augmented reality
applications is low among tourist guides. Relevant tourist guides mentioned that the use of augmented reality applications during tours is important,
but also stated that there will be positive effects on tourist guides and tourists. Because of the inadequate number of augmented reality applications
used during the tours, and therefore the tourist guides cannot experience these applications sufficiently, it is thought that the guides have low levels of
satisfaction and recommended rates for augmented reality applications.