Duyusal deneyim memnuniyeti ve yöresel yiyecek deneyimi arasındaki ilişki ve değişkenlerin davranışsal niyet üzerindeki etkisi
Özet
Bu araştırmada, turistlerin duyusal deneyim memnuniyeti ve yöresel yiyecek deneyimi
arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve bu değişkenlerin gelecekteki tüketici davranışlarına olan
etkisinin ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Bu amaç çerçevesinde araştırmada birincil
veri toplamak amacıyla nicel yöntem tercih edilmiş ve veri toplama aracı olarak anket
tekniği kullanılmıştır. Araştırmada Zeithaml, Berry & Parasuraman (1996) tarafından
geliştirilen Davranışsal Niyet Ölçeği ile araştırmacılar tarafından geliştirilen Duyusal
Deneyim Memnuniyeti Ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca Adongo, Anuga & Dayour’un (2015)
geliştirdiği Yöresel Yiyecek Deneyimi Ölçeği baklavaya göre uyarlanmıştır. Araştırma
Gaziantep'e gelen ve baklava tadan yerli turistler üzerinde gerçekleştirilmiş ve araştırma
kapsamında 500 anket değerlendirilmeye alınmıştır. Elde edilen araştırma bulguları
sonucunda baklavaya ilişkin duyusal deneyimden memnun olan turistlerin yöresel yiyecek
deneyimlerinin de olumlu yönde olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca bu deneyimlerin tekrar satın
alma, tavsiyede bulunma ve deneyimlerini başkalarına olumlu olarak aktarma davranışlarını
pozitif yönlü olarak etkilediği görülmüştür.