An analysis of learning outcomes in information technologies and software curriculum based on revised Bloom's Taxonomy
Özet
This study aimed to analyze the learning outcomes within the Information
Technologies and Software curriculum of middle schools in Turkey on the basis of the
Revised Bloom’s Taxonomy. The study was conducted through document analysis
being a method of qualitative research. In the study, a total of 152 learning outcomes -
75 from the fifth grade and 77 from the sixth grade - were examined based on the
Revised Bloom’s Taxonomy which is depicted as a two-dimensional categorization
representing the knowledge and the cognitive process. The data were analyzed using
descriptive analysis method. The general results of the analyzes indicated that the
learning outcomes examined in this study were usually related to the procedural
knowledge category of the knowledge dimension and the understand and apply
categories of the cognitive process dimension. When the analyses done within the
knowledge dimension were compared with respect to the grade level, it was recorded
that the fifth-grade learning outcomes placed more emphasis on the factual
knowledge category than the sixth-grade learning outcomes did. On the other hand,
the metacognitive knowledge category received more emphasis from the sixth-grade
learning outcomes than those of the fifth grade. It was also seen that the emphasis
placed on the conceptual and procedural knowledge categories did not differ by the
grade level. When the analyses done within the cognitive process dimension were
compared with respect to the grade level, it was discovered that the higher the grade
level was, the more emphasis was placed on the evaluate category while the less
emphasis was placed on the remember category. However, there were no differences
in the understand, apply, analyze, and create categories by the grade level. Bu çalışmada, Türkiye’de ortaokullardaki Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim
Programı kazanımlarının yenilenmiş Bloom taksonomisine göre analiz edilmesi
amaçlanmıştır. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi
yöntemine göre yürütülmüştür. Çalışmada 75’i beşinci sınıf, 77’si altıncı sınıf düzeyinde
toplam 152 kazanım, bilgi ve bilişsel süreç şeklinde iki boyutlu olarak tanımlanan
yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenmiştir. Veriler betimsel analiz yöntemi
kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda, incelenen kazanımların çoğunlukla
yenilenmiş Bloom taksonomisinin bilgi boyutu açısından işlemsel bilgi kategorisinde
olduğu; bilişsel süreç boyutu açısından ise anla(mak) ve uygula(mak) kategorisinde
olduğu belirlenmiştir. Bilgi boyutuna göre yapılan analizler sınıf düzeyine göre
karşılaştırıldığında, altıncı sınıf programındaki kazanımlarda beşinci sınıf kazanımlarına kıyasla olgusal bilgi kategorisine daha az vurgu yapıldığı, üstbilişsel bilgi kategorisine
göre ise daha fazla vurgu yapıldığı görülmüştür. Bilgi boyutunun kavramsal bilgi ve
işlemsel bilgi kategorilerine, sınıf düzeyi düzeyine göre farklı vurgu yapılmadığı
sonucuna ulaşılmıştır. Bilişsel süreç boyutuna göre yapılan analizler sınıf düzeyine göre
karşılaştırıldığında, sınıf düzeyi arttıkça değerlendir(mek) kategorisine daha fazla vurgu
yapıldığı, hatırla(mak) kategorisine daha az vurgu yapıldığı; anla(mak), uygula(mak),
çözümle(mek) ve yarat(mak) kategorilerine ise sınıf düzeyine göre farklı vurgu
yapılmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.