Coğrafi işaretli yöresel gıdaların turistik destinasyon pazarlamasına etkileri – Balıkesir ili örneği
Künye
Keskin, Hilal. Coğrafi işaretli yöresel gıdaların turistik destinasyon pazarlamasına etkileri – Balıkesir ili örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.Özet
Geçmişten günümüze dünyamızda; teknolojik, ekonomik, politik, sosyal, bilimsel pek çok yenilik ve değişiklikler meydana gelmiştir ve bu değişimler yaşanmaya devam edecektir. Küreselleşme ile hızla artan bu yenilik ve değişiklikler insanların sosyal hayatlarını, istek, ihtiyaç ve beklentilerini de farklı boyutlara taşımaktadır. Bu noktada, tüketimde yerel ürünlere yönelimi, küreselleşmeye karşı bir başkaldırı ve gelenekselliği koruma olarak da niteleyebiliriz. Yerel ürünler, hem yerel ekonomiyi güçlendirmekte hem de yüzlerce yıllık bir birikim sonucunda oluşan kültürel değerlerin gelecek nesillere aktarılmasını sağlamaktadır. Türkiye; coğrafi konum, bölgelerine göre değişen toprak yapısı, birçok medeniyete ve beşeri sermayeye ev sahipliği yapması gibi nedenlerden dolayı çok çeşitli yöresel ürün rezervine sahiptir. Söz konusu zenginlik yerel ürünlerin coğrafi işaret ile koruma altına alınmasını zorunlu kılmaktadır. Coğrafi işaretler; nitelik, ün veya diğer özellikler itibariyle kökenin bulunduğu yöre, alan, bölge veya ülke ile özdeşleşmiş ürünleri gösteren işaretlerdir. Yöresel geleneksel ürünler ile üretildikleri bölge arasında bir bağ bulunmakta ve bu bağ nedeniyle ürünler yörenin özellikleriyle bilinmektedir. Bu bağlamda yapılan çalışmada, Balıkesir ilindeki coğrafi işaretli yöresel gıdaların Balıkesir’in turistik bir destinasyon olarak pazarlanmasını ne derece etkilediği ana problem olarak alınmış ve yöresel gıdaların satın alınmasında coğrafi işaretin etkisi ölçülmeye çalışılmıştır. Çalışmanın birinci bölümünde araştırmanın; problemi, amacı, önemi, varsayımlar, sınırlılıklar ve daha önce yapılan bu konuyla ilgili çalışmalardan söz edilmiştir. İkinci bölümde coğrafi işaret kavramı, tarihçesi, dünyada ve Türkiye’deki yasal düzenlemelerden bahsedilmektedir. Üçüncü bölümde destinasyon kavramı ve destinasyon pazarlaması hakkında bilgi verilirken dördüncü bölümde destinasyon olarak Balıkesir ili alınmıştır. Beşinci bölümde araştırmanın
yöntemi hakkında genel bilgilere yer verilmekte ve altıncı bölümde bulgular ve yorumlar tartışılmaktadır. Son bölümde ise elde edilen bulgular ışığında araştırmanın sonuç ve önerilerine yer verilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda elde edilen verilerin coğrafi işaretli ürünlerin destinasyonların pazarlanmasında daha çok kullanılmasının destinasyonlar açısından olumlu etkilere yol açacağı sonucuna ulaşılmıştır. Aynı zamanda bu çalışmanın diğer illerin coğrafi işaretli ürünlerinin turistik destinasyon pazarlaması amaçlı kullanımı ile ilişkili çalışma konusu olarak kullanılması için de bir kaynak oluşturacağı ümit edilmektedir. From past to present, there have been many innovations and developments in technological, economic, political, social, scientific fields and they will go on. These innovations and developments increasing through globalization, affect people’s social lifestyles, demands, necessities, and expectations deeply. At this point, tendency to local products in consumption may be specified as a rise against globalization and conserving traditional order. Local products strengthen local economy and also enable cultural values that include accumulations for hundreds of years, to be passed down on generations. Turkey has a big variety of local products because of its geographical location, soil structure changing upon regions, hosting lots of civilizations and manpower in the past. This variety obliges local products to be conserved with geographical signs.Geographical signs are the signs showing the local products that an origin is identified with its area, region or country. There is a connection between local traditional products and the region where they are produced and due to that connection, products are known for characteristics of their regions. In this connection, in this study, how local foods with geographical signs in Balikesiraffect the marketing of Balikesir as a touristic destination has been regarded as the main problem and the impact of geographical signs on purchasing local foods has been measured. On the first chapter of this study; the problem, aim, importance of the study, some assumptions, restrictions, and the other studies made in this field before are stated. On the second chapter; geographical sign as a concept, its history, legal regulations in the world and Turkey are mentioned. On the third one; information about destination concept and destination marketing are stated while on the fourth one; Balikesir city as a destination is examined. On the fifth chapter; there are general information about the method of the study and on the sixth chapter; findings and comments are discussed. On the final chapter; in consideration of some
findings, the study’s results and suggestions are included. As a result of this study, it has been found out that more frequent usage of geographical signs on destination marketing will affect destinations in a positive way. Besides, it is hoped that this study can be a useful source for the usage of geographical signs on the other cities.