Girişimcilik ve aile şirketlerinde ikinci neslin yetiştirilmesi
Künye
Karataş, Mustafa. Girişimcilik ve aile şirketlerinde ikinci neslin yetiştirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.Özet
Girişimcilik, ülke ekonomileri açısından önem kazanmaya başlayınca bu alanda eğitime duyulan ihtiyaç da artmıştır. Aile şirketleri, en çok tercih edilen bir girişimcilik türüdür. Günümüzün hızla değişen koşullarında ve rekabet ortamında, aile şirketlerinin gelecek kuşaklara aktarılması çok önemlidir. Değişen rekabet ve çevre koşulları; işletmelere, kurumsal yönetim ilkelerine riayet etmeleri yönünde baskı yapmaktadır. Türkiye’deki aile işletmelerinin yapıları, tutum ve davranışları kurumsal yönetim ilkeleri ile benzer niteliklere sahip olsa da uygulama alanında ciddi sorunlar gözlemlenmektedir. Bunun için aile şirketlerinin hem örgütsel hem de aile ilişkileri olarak kurumsallaşmalarının gerekliliği ve bu yönde çalışmaların yapılması kaçınılmaz olmaktadır. Çalışmada, girişimcilik ve aile işletmelerinde gelecek neslin yetiştirilmesi konusu ele alınmıştır. Araştırma 2019 yılında, Balıkesir’de faaliyet gösteren dört aile işletmesi ile sınırlı olarak yapılmıştır. Seçilen işletmeler en az 50 yaşındadır. Çalışmada; aile şirketlerinin kurumsallaşabilmesi, sürekliliğinin sağlanması ve devir sürecinin başarılı olması için, yetişmiş bir gelecek neslin var olması ihtiyacı ve aile şirketlerinde bu duruma hazır olunması, gerekli planların ve özellikle gelecek neslin yetiştirilmesi gerekliliği sonucuna ulaşılmıştır. When entrepreneurship began to gain importance in terms of national economies, the need increased in this area also for education. Family businesses are type of entrepreneurship the most preferred. In today's rapidly changing conditions and competitive environment, it is very important that family companies be transferred to future generations. Changing competition and environmental conditions pressure businesses to comply with corporate governance principles. Although the structures, attitudes and behaviours of family businesses in Turkey have similar characteristics with the principles of corporate governance, serious problems are observed in the field of implementation. For this reason, it is inevitable that family companies should be instituonalized as a both organizational and family relations and that studies should be carried out in this direction. In this study, the issue was discussed of entrepreneurship and raising the future generation in Family Enterprises. The research was limited to four family enterprises operating in Balikesir in 2019. Selected businesses are at least 50 years old. In this study, it was concluded that in order to institutionalize the family companies, to ensure continuity and to be successful in the transfer process, a trained future generation needs to exist and to be prepared for this situation in the family companies, necessary plans and especially the need to raise the future generation.