Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorTosun, Nurşen
dc.date.accessioned2019-10-01T13:59:15Z
dc.date.available2019-10-01T13:59:15Z
dc.date.issued2019en_US
dc.date.submitted2019
dc.identifier.citationTosun, Nurşen. Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin açıortay konusunda matematiksel düşünme süreçlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12462/6604
dc.descriptionBalıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractYapılan çalışmanın amacı dokuzuncu sınıf öğrencilerinin açıortay konusunda matematiksel düşünme süreçleri incelenmektir. Çalışmada matematiksel düşünme; özelleştirme, genelleme, varsayımda bulunma ve doğrulama ve ikna etme bileşenleri açısından incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırmanın deseni ise nitel araştırma desenleri içerisinde yer alan durum çalışması olarak belirlenmiştir. Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin matematiksel düşünme süreçleri incelenirken; görüşme ve doküman analizi gibi nitel bilgi toplama yöntemlerinin kullanılmıştır. Çalışmaya 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılı Ağrı ilinin ilçelerinin birinde bulunan bir ortaöğretim kurumunda öğrenim görmekte olan yirmi beş tane dokuzuncu sınıf öğrencisi katılmıştır. Çalışmanın katılımcıları amaçsal örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Çalışmada bu ölçüt sınıf düzeyi olarak ele alınmış ve dokuzuncu sınıflarda çalışma yürütülmüştür. Çalışmanın sonucunda öğrencilerin özelleştirme aşamasındaki soruları kolaylıkla yapabildikleri görülmüştür. Sadece öğrenciler pergel ve cetvel kullanımı gerektiren soruda zorlanmıştır. Genelleme aşamasındaki sorularda da öğrenciler zorlanmamıştır. Öğrenciler buldukları genellemeleri sözel olarak açıklamıştır. Varsayımda bulunma aşamasında öğrencilerin başarılı olmuştur. Ancak doğrulama ve ikna etme aşamasında öğrenciler ortaya attıkları varsayımları kanıtlayamamıştır. Üç öğrenciyle yapılan görüşme sonucunda öğrenciler birbiriyle etkileşime girerek düşüncelerini açıkça ifade etmiştir.en_US
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate the mathematical thinking process of ninth grade students on bisector. In this study, mathematical thinking is examined in terms of specializing, generalizing, conjecturing and justifying and convincing. Qualitative research approach was adopted in the study. The research design was determined as a case study in qualitative research designs. Mathematical thinking processes of ninth grade students were examined; qualitative information gathering methods such as interview and document analysis were used. Twenty five ninth grade students attending a secondary education institution in one of the districts of Ağrı province participated in the study during the 2018-2019 academic year. Participants of the study were determined with criterion sampling method which is one of the purposive sampling methods. In this study, this criterion was considered as grade level and the study was conducted in the ninth grade. As a result of the study, it was seen that the students could easily make the questions in the specialization stage. Only students were forced to question the use of compasses and rulers. The students were not forced to generalize questions. Students were successful in making conjecturing. However, the students could not justifying and convincing their conjecturing during verification and persuasion. As a result of the interview with the three students, the students expressed their thoughts by interacting with each other.en_US
dc.description.tableofcontentsThe aim of this study is to investigate the mathematical thinking process of ninth grade students on bisector. In this study, mathematical thinking is examined in terms of specializing, generalizing, conjecturing and justifying and convincing. Qualitative research approach was adopted in the study. The research design was determined as a case study in qualitative research designs. Mathematical thinking processes of ninth grade students were examined; qualitative information gathering methods such as interview and document analysis were used. Twenty five ninth grade students attending a secondary education institution in one of the districts of Ağrı province participated in the study during the 2018-2019 academic year. Participants of the study were determined with criterion sampling method which is one of the purposive sampling methods. In this study, this criterion was considered as grade level and the study was conducted in the ninth grade. As a result of the study, it was seen that the students could easily make the questions in the specialization stage. Only students were forced to question the use of compasses and rulers. The students were not forced to generalize questions. Students were successful in making conjecturing. However, the students could not justifying and convincing their conjecturing during verification and persuasion. As a result of the interview with the three students, the students expressed their thoughts by interacting with each other.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherBalıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMatematiksel Düşünmeen_US
dc.subjectÖzelleştirmeen_US
dc.subjectGenellemeen_US
dc.subjectVarsayımda Bulunmaen_US
dc.subjectDoğrulama ve İkna Etme.en_US
dc.subjectMathematical Thinkingen_US
dc.subjectSpecializingen_US
dc.subjectGeneralizingen_US
dc.subjectConjecturingen_US
dc.subjectJustifying and Convincing.en_US
dc.titleDokuzuncu sınıf öğrencilerinin açıortay konusunda matematiksel düşünme süreçlerinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeThe investigation of mathematical thinking processof bisector of 9th grade studentsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentFen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster