Dijital hikayecilik metoduyla hazırlanan öğretim materyallerinin öğrenme döngüsü giriş aşamasında kullanılmasının fizik dersi başarısı ve motivasyonu düzeyine etkisi
Künye
Kahraman, Özkan. Dijital hikayecilik metoduyla hazırlanan öğretim materyallerinin öğrenme döngüsü giriş aşamasında kullanılmasının fizik dersi başarısı ve motivasyonu düzeyine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013.Özet
Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim dokuzuncu sınıf fizik dersi kuvvet ve hareket konusunda dijital fizik hikayeleri kullanımının öğrencilerin başarıları ve motivasyonları üzerine etkisini araştırmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2012-2013 Öğretim yılında Denizli il merkezinde Nalan Kaynak Anadolu Lisesi dokuzuncu sınıfında eğitim gören dört şubedeki toplam 115 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada hem nicel hem de nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma yöntem kullanılmıştır. Nicel yöntem olarak yarı deneysel ön test - son test kontrol gruplu dizayn modeli kalıcılık testi de eklenerek kullanılmıştır. Katılımcılara, ön test, son test ve kalıcılık testi olarak Kuvvet ve Hareket Başarı Testi ve Fizik Motivasyon Ölçeği uygulanmış ve veriler analizler edilmiştir. Ayrıca nitel araştırma yöntemi olarak, uygulanan yöntemle ilgili olarak öğretmen ve deney grubu öğrencileriyle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve deney grubu öğrencileri tarafından görüşme formu doldurulmuştur. Araştırmada elde edilen verilerin analizleri sonucunda, Kuvvet ve Hareket Başarı Testi son ve kalıcılık testi ile erişi puanlarına ait sonuçların deney grubu lehine istatistiksel olarak daha anlamlı olduğu bulunmuştur. Ayrıca Fizik Motivasyon Ölçeği kalıcılık ile ön test arasındaki erişi puanları ve kalıcılık testi sonucunun deney grubu lehine istatistiksel olarak daha anlamlı olduğu bulunmuştur. Fizik Motivasyon Ölçeği kontrol grubu puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir düşüş olduğundan dolayı sonucun deney grubu lehine daha olumlu olduğu bulunmuştur. Görüşme formlarına göre fizik dersinde dijital fizik hikayeleri kullanımının, öğrenciler için fizik dersini daha görsel, eğlenceli, ilgi çekici ve zevkli hale getirdiği, dersi günlük hayatla ilişkilendirerek derse karşı ilgi ile başarıyı artırdığı, daha kalıcı bir öğrenme sağladığı, öğrencilerin derse katılımları ve motivasyonları ve dersin işlenişi üzerinde olumlu etkiye sahip olduğu ifade edilmiştir. The aim of this study is to investigate the effect of using digital physics stories for force and movement topic of high school nineth grade physics course on students' achievement and motivation. The sample of this study is consisted of 115 high school nineth grade students of four classes from Nalan Kaynak Anatolian high school in the city center of Denizli during the academic year of 2012-2013. In the study, mixed method, which is covering both quantitative and qualitative research methods, was used. As a quantitative method, controlled group pre- and post-test quasi-experimental design was used with retention-test. Force and Movement Achievement Test and Physics Motivation Questionnaire were applied to participants as pre-test, post-test and retention-test and the data were analyzed. In addition, as a qualitative research method, semi-structured interviews, related to application, were conducted with the teacher and experiment group students. As a result of the analyses of the data, the results of post- and retention-test and gain scores of Force and Movement Achievement Test was more significant in favour of experiment group. In addition, the results of retention-test scores and gain scores of retention-pre-test of Physics Motivation Questionnaire were more significant in favour of experiment group. Because of the significant decrease in the Physics Motivation Questionnaire scores of control group, the result was found more positive in favour of experiment group. As a result of the interviews, the use of Digital Physics Stories for high school physics course, makes the physics course more visual, funny, interesting and joyful, increases interest and achivement by relating the course with daily life, provides permanent learning and has positive effect on students’ engagement and motivation to the course and handling the course.