Biyel kolu başlığının kırma yöntemi ile imalatında kırma parametrelerinin optimizasyonu
Citation
Özdemir, Zafer. Biyel kolu başlığının kırma yöntemi ile imalatında kırma parametrelerinin optimizasyonu. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013.Abstract
Kırarak ayırma prosesi, otomobil motorlarında kullanılan biyel kollarınının üretiminde son yillarda geliştirilen modern bir metoddur. Bilinen yöntemlerle karşılaştırıldığı zaman bu yöntemin avantajları oldukça fazladır. Bu metot üretim proseslerini azaltır, alet ve ekipman yatırımını azaltır, daha az enerji kullanılmasını sağlar. Sonuç olarak, toplam üretim maliyetinde % 25 gibi önemli bir oranda tasarruf sağlar. Kırarak ayırma yöntemi çok ilgi çekmiş, halen teknolojik olarak bir çok modelde kullanılmaktadır. Bu tezde C70S6 çeliğinden yapılmış biyel kolunun darbeli yük ile kırılarak kırma parametreleri incelenmiş, kırılan yüzeylerin optik ve SEM analizleri yapılmış ve değişik ısıl işlemler uygulanarak iç yapı değişikliğinin darbeli kırılmaya etkisi ve kırılabilir biyel kullanımına etkisi incelenmiştir. Fracture splitting method is an innovative processing technique in the field of automobile engine connecting rod manufacturing. Compared with traditional method, this technique has remarkable advantages. Manufacturing procedures, equipment and tools investment can be decreased and energy consumption reduced remarkably. It provides a high quality, high accuracy and low cost route for producing connecting rods. With the many advantages mentioned above, this method has attracted manufacturers attention and has been utilized in many types of con/rod manufacturing. In this thesis, the method and the advantages it provides, such as materials, notches for fracture splitting, fracture splitting conditions and fracture splitting equipment are discussed in detail. The study describes an analysis of examination of fracture splitting parameters and optical-SEM fractography of C70S6 crackable connecting rod. That uniform impact force distrubition starting from the starting notch causes brittle and cleavage failure mode is obtained as a result.