Zincir otel işletmelerinde genel (makro) çevre analizi: İstanbul örneği
Künye
Misir, İbrahim. Zincir otel işletmelerinde genel (makro) çevre analizi: İstanbul örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.Özet
Turizm ve otel işletmeleri dış çevrelerinde meydana gelen hızlı değişimlerden çok fazla etkilenmektedirler. Bu tür işletmeler, çevrede meydana gelen politik, sosyal, ekonomik, teknolojik ve doğal faktörlere karşı oldukça duyarlı olup esnek bir talep yapısına sahiptirler. Ayrıca Türkiye’nin politik ve coğrafi konumu da turizm açısından işletmelerin duyarlılığını arttırmaktadır. Dolayısıyla bir otel işletmesinin fırsatları değerlendirip tehdit ve risklerden korunabilmesi için çevreyi analiz etmesi oldukça elzem olarak nitelendirilmektedir. Bu çalışmada; Türkiye’de faaliyet gösteren zincir otel işletmelerinin çevresel analizlerini nasıl gerçekleştirdikleri ve dış çevrelerinden ne ölçüde etkilendikleri araştırılmıştır. Bu doğrultuda Türkiye’de faaliyet gösteren dokuz zincir otel işletmesi yöneticisi ve bir zincir otel sahibi ile görüşmeler yapılmıştır. Araştırma betimsel analiz (durum analizi) yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda üç adet zincir otel işletmesinin çevresel analiz yapma ve değerlendirmede; araştırma ve analiz şirketlerinden destek aldığı, diğer zincir otel işletmelerinde ise bu tür çevresel analiz ve değerlendirmelerin; satış, pazarlama direktörleri ve genel müdürler tarafından yapıldığı saptanmıştır. Ayrıca zincir otel işletmelerinin politik ve ekonomik anlamdaki değişimlerden büyük ölçüde etkilendikleri tespit edilmiştir. Tourism and hotel businesses are highly affected by the rapid changes in the external environment. Such enterprises are sensitive to the political, social, economic, technological and natural factors that occur in the environment and have a flexible demand structure. Turkey's political and geographical position also increases the sensitivity of the business in terms of tourism. Therefore, it is very important for a hotel business to analyze the environment in order to evaluate the opportunities and protect them from threats and risks. In this study; it has been researched how hotel chains in Turkey are doing their environmental analysis and how much they are affected by external environment. Interview has been conducted with nine chain hotel business manager and one hotel owner in Turkey. The research was carried out with descriptive analysis method. As a result of the study, it has been determined that three chain hotels are getting support from research companies to analyze their environment. The rest of the businesses environmental analysis and evoluations are made by their own sales, marketing and general managers. Moreover, it is seen that this businesses are highly affected with especially political and economical changes.