Turist rehberliğinde foodie özelliğinin önemi
Künye
Çorman, Gizem. Turist rehberliğinde foodie özelliğinin önemi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.Özet
Ulaşım kolaylığının, ürün ve hizmet çeşitliliğinin artmasıyla birlikte, çağın getirilerine göre seyahate çıkan turistlerin beklenti ve ihtiyaçları da değişmektedir. Talepteki bu değişim yiyecek ve içecek işletmeleri için oldukça önem taşımaktadır. Günümüzde turistler sadece farklı yerleri görmek ve salt kültürel deneyimler yaşamak amacıyla değil aynı zamanda ziyaret ettikleri ülke veya bölgeye has yemekleri öğrenmek ve tatmak için de seyahat etmektedirler. Dünyada ise yemek odaklı seyahatler gerçekleştiren, yemeğe tutkulu olan ve yemek sever olarak adlandırılan Foodieler, gün geçtikçe artış gösteren bir tüketici profilini oluşturmaktadırlar. Bu tüketicilerin beklenti ve ihtiyaçlarını karşılamak ve onları doğru yönlendirebilmek için ülkenin tanıtımında önemli rol oynayan, kültür elçileri ve yol gösterici olan turist rehberlerine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışmada, turist rehberlerinin Foodie özelliğine sahip olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma beş temel bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde giriş başlığı altında, araştırmanın problemine, amacına, önemine, sınırlılıklarına, varsayımlarına ve çalışmada geçen bazı tanımlara yer verilmektedir. Çalışmanın ikinci bölümünde ise kuramsal çerçeve ve ilgili araştırmalardan bahsedilmiştir. Kuramsal çerçeve iki alt başlıktan oluşmaktadır. Birinci alt başlıkta turist rehberliği ile ilgili kuramsal açıklamalara, ikinci alt başlıkta Foodie kavramı ile ilgili kuramsal açıklamalara yer verilmiştir. İlgili çalışmalar başlığı altında ise Foodie ve turist rehberliği ile ilgili önceki yıllarda yapılmış çalışmalara yer verilmiştir. Çalışmanın yöntem bölümünde ise araştırmanın evreni ve örneklemi, veri toplama aracı, verilerin analizine ilişkin araştırma süreci hakkında bilgilere değinilmiştir. Dördüncü bölümde yapılan araştırma sonucunda elde edilen bulgulara ve yorumlara, son bölümde ise elde edilen bulgular ışığından ulaşılan sonuçlara ve bu sonuçlardan yola çıkılarak geliştirilen önerilere yer verilmiştir. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden olan fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır. Turist rehberlerinin Foodie özelliğine ilişkin yarı yapılandırılmış açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formu 21 turist rehberine online ve e-posta yolu ile gönderilmiştir. Araştırma sonucunda ise, 21 turist rehberinden 11 turist rehberinin Foodie özelliği gösterdiği ve turist rehberlerinin Foodie özelliğine sahip olması gerektiği saptanmıştır. With the diversity of products and services and the ease of transportation, consumers reform their expectations and needs according to the necessities of the time. This change in demand is also very important for the food and beverage businesses. Today, tourists travel not only to see different places but to experience purely cultural experiences, but also to learn and taste the dishes of the country or region. In the world Foodies, who carry out focus on food travels, are passionate about food and are called food-loving, form a growing consumer profile. In order to meet the expectations and needs of these consumers and to guide them correctly, there is a need for tourist guides, who play an important role in the promotion of the country. In this study, it is aimed to determine whether the tourist guides have the Foodie feature. The study consists of five parts. In the first part, under the title of introduction, the study’s problem, goal, importance, limits, assumptions and some definitions mentioned in the study have been placed. In the second part of the study, theoretical framework and related studies have been mentioned. The theoretical framework consists of two sub-titles. The first sub-title includes some theoretical definitions of tourist guide and the second title has some theoretical definitions of Foodie. In related research, the published researches are given about Foodie and tourist guiding. The process, tool and technique of data collection, the model, population and sample of researh are examined in the third section. The fourth section consists of the finding and interpretation of the study. In the last section, the results are given. Meanwhile, recommendations related results are developed. In the research, the phenomenology (pattern) of qualitative research patterns is used. An interview form consisting of semi-structured open-ended questions on the Foodie feature of tourist guides has been sent online and by email to 21 tourist guides. As a result of the research, it was determined that 11 tourist guides from 21 tourist guides showed the Foodie character and the tourist guides should have the Foodie attribute.