Destek ve bürokratik kültür ile örgütsel adalet ilişkisi / Balıkesir ili ortaokullar örneği
Künye
Çelik, Filiz. Destek ve bürokratik kültür ile örgütsel adalet ilişkisi / Balıkesir ili ortaokullar örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.Özet
Bu araştırmanın temel amacı, destek ve bürokratik kültür ile örgütsel adalet arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırma evrenini 2016–2017 eğitim öğretim yılında Balıkesir’in tüm ilçelerinde bulunan ortaokullarda görev yapan 4243 öğretmen oluşturmaktadır. Analizlerde öğretmenlerden geri alınan 1401 veri toplama aracı kullanılmıştır. Araştırma verileri için kişisel bilgi formu ile birlikte Terzi (2017) tarafından geliştirilen ‘’Destek ve Bürokratik Kültür Ölçeği’’ (DBKÖ) ve Polat (2007) tarafından geliştirilen “Örgütsel Adalet Ölçeği’’ (ÖAÖ) kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi için SPSS 20. paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, aritmetik ortalama, pearson korelasyon analizi, bağımsız t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve basit doğrusal regresyon kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; destek ve bürokratik kültür ile örgütsel adalet arasında yüksek düzeyde negatif yönlü ilişki bulunmuştur. Bunun yanında okuldaki bürokratik kültürün öğretmenlerin örgütsel adalet algısını olumsuz yönde etkilediği görülmüştür. Ayrıca örgüt kültürü ile mesleki kıdem değişkeni, öğretmenlerin algıladıkları örgütsel adalet ile de branş, okul kıdemi ve mesleki kıdem değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Öğretmenlerin algıladıkları örgütsel adalet, branş, okul kıdemi ve mesleki kıdemlerine göre farklılaşmaktadır. Yapılan regresyon analizi sonucunda okullardaki destek ve bürokratik kültürün öğretmenlerin örgütsel adalet algılarını anlamlı bir şekilde yordadığı görülmüştür. Destek ve bürokratik kültür örgütsel adaletteki toplam varyansın %51’ini anlamlı bir şekilde açıklamaktadır. The main purpose of this research is to examine the relationship between support and bureaucratic culture and organizational justice. The research is at the relational screening model. The universe of the research is composed of 4243 teachers working at secondary schools located in all the districts of Balikesir in the Academic year of 2016-2017. In the analyzes, 1401 surveys collected from the teachers were used. For the data of the research; with the personal data form, Support and Bureaucratic Culture Scale(SBCS) that was developed by Terzi (2017) and Organizatıional Justice Scale (OJS ) that was developed by Polat (2007) were used. SPSS 20 package program was used for the analysis of the acquired data. Frequency, aritmetic mean, pearson correlation analysis, independent samples t-test, one-way analysis of variance (ANOVA and simple linear regression analysis were used to analyze the data. According to the results of the research; there was a high negative correlation between support and bureaucratic culture and organizational justice. Beside this result, it’s found that Bureaucratic Culture at schools has an adverse effect on the perception of organizational justice of the techers. In addition, there is a significant difference between organizational culture and professional seniority variables, teachers’ perception of organizational justice and branch, school seniority and occupational seniority variables as well. According to the regression analysis, it is observed that schools’ support and bureaucratic culture predicts the teachers’ perception of organizational justice significantly and support and bureaucratic culture accounts for %29 of the total variance for organizational justice.