1990-2000 arası çocuk romanları ve edebi masallarda gelenek güncellemesi
Citation
Gül, Tuğçe. 1990-2000 arası çocuk romanları ve edebi masallarda gelenek güncellemesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.Abstract
Bu çalışmada gelenek kavramının tanımlaması yapılırken birçok kavram kargaşasıyla karşılaşılması sorunu ele alınmış olup söz konusu gelenek tanımlarının karşılaştırılması yapılmıştır. Daha sonra da gelenek kavramının belirlenen tanımı çerçevesinde 1990 ile 2000 yılları arasında çocuk romanları ve edebî masallarda geçen geleneksel ögeler incelenip sınıflandırılmıştır. Geleneksel ögelerin belirlenmesi sırasında özellikle sözlü edebiyattan yazılı edebiyata geçiş döneminde gelenekten yararlanma ihtiyacının doğurduğu sonuçlar ele alınmıştır. Daha sonra ise 1990 ile 2000 yılları arasında küreselleşme etkisiyle özellikle çocuk romanlarındaki ve edebî masallardaki gelenekten yararlanma ihtiyacı irdelenmiş ve bu ihtiyacın sonucunda ortaya çıkan eserlerdeki geleneksel ögeler belirlenmiştir. Bu çalışmanın ulaştığı en genel sonuç, geleneksel ögelerin çağa uydurularak güncellemelerinin yapılması sırasında çoğu zaman deformasyonun görülmesidir. Güncelleme olarak eski olandan esinlenme yoluyla yapılan yeniliklerin bir ölçüde yeni kuşağa geleneği aktarmada etkili olduğu görülse de geleneğin yanlış algılanması sorunuyla da karşı karşıya kalınabildiği tespit edilmiştir. In this study, while the definition of tradition is done, the comparison of several meaning problem is searched by the way of comparisons of definition of tradition. Then traditional constituents in children novels and literary fairy tales between 1990 and 2000 are studied and classified. Results that flowed from the need to benefit from tradition were dealt at the time of determination of the traditional components especially in transition period from oral literature to written literature. After that, between the 90s and 2000s, the need to benefit from transition that is especially in the literary children’s tale and juvenile fictions was dealt and traditional components in the works that proceed by reason of that need were identified. The comprehensive result of this research achieved is that, most of the time; a deformation is seen during the keeping up with the time and actualizing the traditional factors. Even if the innovations which were made by inspiring from old behaviours are effective to conduct the tradition to the new generation, it is confirmed that being faced with misperceiving the tradition.