Öğrencilerin matematik dersinde etkileşimli tahta kullanımına yönelik tutumlarının nedenlerinin incelenmesi
Künye
Erdener, Kevser. Öğrencilerin matematik dersinde etkileşimli tahta kullanımına yönelik tutumlarının nedenlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2018.Özet
Bu tez çalışmasında ortaokul ve liselerde matematik derslerinde etkileşimli tahta kullanımına yönelik öğrenci tutumlarını etkileyen faktörler araştırılmıştır. Bu amaçla öğrencilerin etkileşimli tahta kullanımına yönelik tutumları üzerinde etkileşimli tahtanın öğrenciler tarafından algılanan özelliklerinin, öğrencilerin matematik kaygısının, öğrencilerin gözünden öğretmenlerin teknoloji entegrasyon yaklaşımlarının, matematik başarılarının ve cinsiyetin bir etkisinin olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma betimsel bir araştırma olup ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini Balıkesir ilinde bulunan 557 lise öğrencisi, 350 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır.Öğrencilerin etkileşimli tahtaya yönelik tutumlarını, etkileşimli tahtanın öğrenciler tarafından algılanan özelliklerini ve öğrencilerin matematik kaygısını ölçmek üzere bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliliğini test etmek için doğrulayıcı faktör analizi yapılmış, yakınsak ve ayrışma geçerliliği ölçülmüştür. Güvenirliğini ölçmek için cronbach-alpha katsayısına bakılmış madde analizleri yapılmıştır sonuç olarak geçerli ve güvenilir bir ölçek edilmiştir. Tutumu yordayan faktörleri belirlemek için ortaokul ve liselerden toplanan veriler için ayrı ayrı adımsal çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Regresyon analizi sonucuna göre ortaokullarda tutumu yordayan değişkenler yeniliğin özelliklerinden kullanım kolaylığı ve uygunluk, matematik kaygısı, geleneksel teknoloji entegrasyon yaklaşımı ve başarı olarak belirlenmiştir. Lise verilerine uygulanan regresyon analizi sonuçlarına göre tutumu etkileyen faktörler yeniliğin özelliklerinden kullanım kolaylığı, uygunluk, denenebilirlik ve gözlenebilirlik ve cinsiyet olarak tespit edilmiştir. Yapılan çalışmasınıflarda bilgi ve iletişim teknolojilerinin (BİT) kullanımına yönelik öğrenci tutumları hakkında eğitimcilere bilgi vermektedir. Bu tür çalışmaların yaygınlaşması okullarda BİT’nin kullanımının yönlendirilmesine ve yapılan yatırımların daha etkili şekilde planlanmasına yardımcı olacaktır. The aim of this study is to investigate the reasons of the students’ attitudes about using interactive whiteboard (IWB) in mathematics classrooms in middle schools and high schools. For this purpose the influence of IWB’s features, students’ math anxiety, teachers’ ICT integration, math achievement and gender to students’ attitudes towards use of interactive whiteboard was searched. This study is a descriptive research designed as a relational survey method. The research sampling consisted of 350 students in middle schools and 557 students in high schools in Balikesir. The Attitude and Features of IWB scale was developed to measure the students’ attitudes and the perceived features of IWB. Also the Mathematics Anxiety scale that consists of five items was developed to measure students’ math anxiety. In order to determine the structural validity of scales confirmatory factor analysis was conducted. The reliability of the scales was tested through Cronbach Alpha Coefficient as internal consistency. The item discrimination of the scales was calculated through the corrected item total correlation and a comparison between the top and bottom 27% groups. The results of the analyses showed that the scales can be regarded as valid and reliable instruments. In order to determine the relation between the students’ attitudes about using IWB and independent variables multiple regression analysis was conducted separately for the both data collected from middle schools and high schools. According to the regressions analysis of the data collected from middle school students results, IWB’s features, traditional ICT integration and math achievement are positive predictors and math anxiety is negative predictor of students’ attitudes. The results for high school students show that features of IWB and gender are predictors of students’ attitudes. This study has several implications for teachers about reasons of students’ attitudes towards using IWB in mathematics classrooms so that they could have effect on students’ attitudes and organize their classroom environment.