7. sınıf sosyal bilgiler dersi kitabının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi
Künye
Esen, Sezai. 7. sınıf sosyal bilgiler dersi kitabının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, 2017.Özet
Bu araştırmada, Sosyal Bilgiler Programı (2005) ile kullanılmaya başlanan 7. Sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabının sosyal bilgiler öğretmenlerince tasarım, görsel düzen, fiziksel yapı, içerik, kullanımda karşılaşılan güçlükler, ders kitabının programın kazanımlarına ulaştırmadaki katkısı, kitabın kullanım durumu ve öneriler yönleriyle incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada yedinci sınıf sosyal bilgiler ders kitabının daha işlevsel hale getirilmesine katkıda bulunmak için derse giren öğretmenlerin görüşlerine başvurulmuştur. Bu kapsamda 2014-2015 eğitim-öğretim yılında İstanbul’un ilçelerinin ortaokullarında çalışmakta olan 93 sosyal bilgiler öğretmenine anket uygulanmış, daha detaylı bilgi edinebilmek amacıyla anket uygulanan 15 sosyal bilgiler öğretmeniyle ayrıca mülakat da yapılmıştır. Böylece araştırmada, nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanılması olarak tanımlanan karma yöntem kullanılmıştır. Öğretmen görüşlerinin sonuçlarında; kronolojik eksiklik, gereksiz bilgilerin olması, istenilen kazanımları kapsamaması şeklinde üç güçlüğün öne çıktığı saptanmıştır. Ayrıca sosyal bilgiler derslerinde öğretmenlerin konular için ek kaynağa ihtiyaç duydukları ve ek kaynaklara yöneldikleri belirlenmiştir. This research aims at investigating how the course book of social studies for seventh grade is evaluated by the teachers of the course in terms of its design, visual layout, physical state, contents, contributions of the book and their suggestions. In this research, a group of teachers of social sciences lecture at seventh grade are interviewed in order to make the course book at this grade more efficient. In this regard, a questionnaire is made with 93 social sciences teachers at middle schools in Istanbul and its some districts in the education year of 2014 and 2015. Furthermore, in order to obtain more detail information about that topic, 15 teachers are interviewed with, as well. Thereby, compound method which is also called as mixture of quantitative and qualitative methods is used in this research. As the result of teachers’ opinions, it is seen that there are three difficulties like chronological absence, redundant information in the book and incomprehensiveness of intended acquisitions from social science education in seventh grade. On the other hand, it is also determined that the course book isn’t sufficient for most of the teachers, therefore, most of the teachers stated that they need additional resources for teaching social sciences.