Lise 11.sınıf öğrencilerinin matematiksel düşünme ve akıl yürütme becerilerinin incelenmesi
Citation
Kocaman, Mehmet. Lise 11. sınıf öğrencilerinin matematiksel düşünme ve akıl yürütme becerilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2017.Abstract
Bu çalışmanın amacı, onbirinci sınıf öğrencilerinin matematiksel düşünme becerilerini belirlemek ve matematiksel düşünme becerileri ile matematiğe yönelik tutumları ve başarıları arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Çalışmada matematiksel düşünme puanlarının cinsiyet, yaş ve devam edilen okullara göre farklılık gösterip göstermediği de incelenmiştir. Araştırmanın dayandığı teorik çerçeveye göre matematiksel düşünmenin alt boyutları genelleme, tümevarım, tümdengelim, mantıksal düşünme, sembollerin kullanımı ve matematiksel ispat şeklindedir. Araştırma nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin karması olan bir modele sahiptir. Araştırmanın katılımcıları batı Anadolu’da onbirinci sınıfa devam eden 278 öğrenciden oluşmuştur. Veri toplama aracı olarak 12 sorudan oluşan matematiksel düşünme testi ve 25 sorudan oluşan matematik tutum ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin liseye giriş puanı, birinci dönem matematik başarı puanı, yaşı, cinsiyeti bilgilerini toplamak için de ayrı bir anket hazırlanmış ve veri toplama araçlarına eklenmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin matematiksel düşünme testinden ve matematiğe yönelik tutum ölçeğinden oldukça yüksek puanlar aldıkları görülmüştür. Matematiksel düşünme testinden alınan puanlar ile matematiğe yönelik tutum puanları arasındaki pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Matematiksel düşünme ile başarı ve liseye giriş puanları arasında pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Matematiksel düşünme puanları cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Matematiksel düşünme puanları öğrencilerin devam ettikleri okullara göre farklılaşmış; öğrencilerin yaş gruplarına göre farklılık göstermemiştir. Çalışma sonunda öğrencilerde matematiksel düşünmenin geliştirilmesinde matematiğe yönelik olumlu tutumların önemli olabileceği sonucuna ulaşılmış ve gelecek araştırmalarda ele alınabilecekler konusunda önerilerde bulunulmuştur. The aim of this study is to determine the mathematical thinking skills of 11th grade students and search the relationship between students’ mathematical thinking skills and attitude towards mathematic and mathematics achievements. It is also investigated in this study that whether mathematical thinking scores differ according to gender, age and the schools of the students. According to the theoretical framework that the study based, the sub-dimensions of mathematical thinking are generalization, induction, deduction, logical thinking, use of symbols and mathematical prof. The study has a combined model of qualitative and quantitative research methods. The participants of the study are formed with 278 students that are chosen by the way of purposeful sampling who take education at 11th grade level at a high school in a city from west Anatolia. A mathematical thinking test formed with 12 questions and an attitude scale formed with 25 questions is used as data collection tool. A survey is also prepared to collect the information of students’ high school entrance scores, first term mathematic achievement scores, age, gender and it is added to data collection tool. As a result of the study it is determined that students have quite high scores at mathematical thinking test and at the scale of attitude towards mathematic. It is found that there is a positive and meaningful relationship between the total scores taken from mathematical thinking test and the score of the scale of attitude towards mathematic. It is found a positive and meaningful relationship between mathematical thinking and success and high school entrance scores. Mathematical thinking scores do not differ according to age. At the end of the study, it has been reached the result that the positive attitudes towards mathematics can be important in the development of students' mathematical thinking and it has been suggested that it can be considered in future researches.