Matematik özyeterliğinin kaynaklarının ölçülmesi
Citation
Perkmen, Rahile Akbaş. Matematik özyeterliğinin kaynaklarının ölçülmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2016.Abstract
Bu çalışmanın amacı Usher ve Pajares’in (2009) ABD’de geliştirmiş olduğu ve Türkçe’ye uyarlaması yapılan (Yurt ve Sünbül, 2014b) “Matematik Özyeterliğinin Kaynakları” ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmaktır. Her ne kadar Yurt ve Sünbül (2014b) çalışması ölçeğin geçerlik ve güvenirliği ispatlasa da, ölçeğin daha iyi psikometrik özelliklere sahip olması için ölçek maddelerinin bazılarında bir takım değişiklikler yapıldı. Çalışmaya Balıkesir şehrinin 3 farklı ortaokulunda öğrenim gören 616 öğrenci katıldı. Her ne kadar ölçek 4 alt boyuttan oluşsa da yapılan faktör analizi sonucunda kişisel deneyimler ile sosyal ikna maddeleri aynı faktöre yığıldı. Bu sonuç Yurt ve Sünbül’ün (2014b) çalışmasıyla çelişse ABD ve Türkiye’de yapılan bazı çalışmalarla paralellik gösterdi. Bu açıdan bakıldığında kişisel deneyimler ile sosyal ikna maddelerinin aynı faktöre yığılması çok şaşırtıcı gelmedi. Ayrıca bu çalışmada bulunan yüksek cronbach alpha değerleri katılımcıların ölçek sorularına verdikleri yanıtların tutarlığını gösterdi. Katılımcıların matematik özyeterlik seviyesi orta düzey bulundu. Geçerlik ve güvenirliği ispat edilen bu ölçeği matematik öğretmenleri ve araştırmacılar öğrencilerin sahip oldukları özyeterlik seviyesinin nedenlerini araştırma amacıyla kullanabilir. The main purpose of the current study was to improve “Sources of Mathematics Self-Efficacy Scale” (Usher & Pajares, 2009) developed in the US and translated to Turkish by other researchers (Yurt & Sunbul, 2014b) and to measure its validity and reliability. Although Yurt and Sunbul’s study (2014b) proved the construct validity of the scale, the researcher of the current study made a number of modifications in the scale so that it may possess better psychometric properties. The participants consisted of 616 secondary school students in three schools. Although the scale consisted of 4 sub-scales, the results of factor analysis resulted in 3-factor solution, in which mastery experiences and social persuasion items loaded on the same factor. This result contradicted with the results of Yurt and Sunbul (2014b) but supported the results of other studies conducted in the USA and Turkey. From this point of view, the finding of the current study was not suprising. In addition, high cronbach alpha values showed that the participants consistently answered the scale items. The overall self-efficacy of the participants was found to be moderate. Mathematics teachers and researchers in this field can confidently use this scale to find the sources of self-efficacy of their students.