Ortaöğretim 9.sınıf kimya dersi "kimyasal değişim" ünitesinde ön düzenleyici kullanımının öğrenci başarısına etkisi
Künye
Kaşmer, Nihan. Ortaöğretim 9.sınıf kimya dersi "kimyasal değişim" ünitesinde ön düzenleyici kullanımının öğrenci başarısına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2011.Özet
Araştırmanın amacı Ortaöğretim 9. sınıf kimya ders programında yer alan `Kimyasal Değişim' ünitesinin girişinde kullanılmak üzere hazırlanmış olan karşılaştırmalı ön düzenleyicinin konunun öğrenimine ve hatırlanmasına etkisinin incelenmesidir. Araştırma örneklemini Balıkesir il merkezi sınırları içinde bulunan iki okulda öğrenim gören 107 tane 9. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma iki ayrı çalışma grubu ile farklı zaman dilimlerinde ve ayrı uygulamalar şeklinde gerçekleştirilmiştir. Her bir çalışma grubu kendi içinde deney ve kontrol grubu olarak ikiye ayrılmıştır. Deney gruplarına kavram haritasının karşılaştırmalı ön düzenleyici olarak kullanıldığı öğretim yöntemi kontrol gruplarına ise düz anlatım yöntemi uygulanmıştır. Öğrencilerin ön bilgilerini ölçmek amacıyla Test1, öğrencilerin ünite sonunda sahip oldukları akademik başarıyı ve hatırda tutma durumlarını ölçmek amacıyla da Test2 araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Araştırma sonucunda ön düzenleyici kullanımının istatistiksel olarak akademik başarı üzerinde etkisi gözlenememiş, hatırda tutma üzerinde ise ön düzenleyicilerin önemli rol oynadığı tespit edilmiştir. Ön düzenleyicilerin öğrencilerin ön bilgilerini aktifleştirmede ve öğrenilen bilginin hatırlanmasında yararlı materyaller olduğu sonucuna varılmış ve ön düzenleyicilerin kimya sınıflarında kullanımına yönelik önerilerde bulunulmuştur. The aim of this study is to examine the effect of using a comparative advance organizer on students' learning and retention. The comparative advance organizer was developed by researcher to use before teaching of the "Chemical Change" unit of 9th Grade Chemistry Textbook. The sample of the study was 107 students who are attending at the centre of Balıkesir. The research was conducted with two working groups. In each working groups, students divided into experimental and control groups. While the experimental group was introduced a concept map as a comparative advance organiser at the beginning of the unit, the control group was not. To determine the students' prior knowledge was applied Test1 and to obtain students' academic achievement and retention Test2 were carried out. According to research findings, it was found that there was not a significant difference between the academic achievement of experimental and control groups and it was concluded that there was a significant difference between the retention results of both groups. It was concluded that advance organizers are beneficial learning materials to activate prior knowledge of students and they have an important role on students' retention; some recommendations for incorporating advance organizers in chemistry classes were discussed.