9. sınıf öğrencilerinin örüntü genelleme problemlerini çözme başarılarının ve kullandıkları stratejilerin belirlenmesi
Citation
Çayir, Melike Yakut. 9. sınıf öğrencilerinin örüntü genelleme problemlerini çözme başarılarının ve kullandıkları stratejilerin belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013.Abstract
Araştırmada Balıkesir ili merkezinde öğrenim gören, temel eğitimini tamamlamış olan 9. sınıf öğrencilerinin cebirsel genelleme problemlerini çözme başarıları cinsiyet ve okul türü değişkenleri açısından incelenmiş ve bu öğrencilerin hangi genelleme stratejilerini kullandıkları belirlenmiştir. Araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. 9. sınıf öğrencilerinin örüntü genelleme problemlerini çözme başarılarının cinsiyet ve okul türü değişkeni açısından incelenmesini betimlemek amacıyla tarama yöntemi kullanılmıştır. 9. sınıf öğrencilerinin örüntü genelleme problemlerini çözerken kullandıkları genelleme stratejilerinin belirlenmesi amacıyla verilerin toplanması, çözümlenmesi ve yorumlanmasında nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi tekniği benimsenmiştir. Araştırmada farklı okullarda okuyan 425 9. sınıf öğrencilerinin genelleme problemlerini çözme başarıları Cebirsel Problem Çözme Testi ile belirlenmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda öğrencilerin cebirsel genelleme problemlerini çözme başarıları arasında cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir fark yokken okul türü değişkeni bakımından anlamlı bir fark gözlenmiştir. Tüm problemlerde öğrenci başarı düzeyleri, kuralı bulma ve örüntüyü yakın ve sonlu bir adıma devam ettirme strateji seçimlerinde etkili bir rol oynamıştır. Ortalamanın üstünde matematiksel yeteneklere sahip olan öğrenciler problemleri çözerken çeşitli yaklaşımlar sergileyebilmişlerdir. Ayrıca öğrenciler, yakın ve uzak terimleri ya artarda sayıları yazarak ya da terimler arasındaki farkı bulup bir önceki terime ekleyerek elde etmeye çalıştığından, bu öğrenciler yakın terimi bulmada uzak terimi bulmaya göre daha başarılı olmuşlardır. Araştırma verileri öğrencilerin uzak terimleri bulma problemlerinde yetersiz olduğunu göstermiştir. Araştırmada ayrıca öğrencilerin çoklu temsil biçimlerini (grafik, tablo, sembol) kullanmayı tercih etmedikleri ve bu temsil biçimlerini etkin bir şekilde kullanamadıkları görülmüştür. In this study, the algebraic generalization problem solving achievement of 9th grade students in Balıkesir, who completed basic education, was analyzed in terms of gender and type of school. The generalization strategies that these students used were also determined. In this study, both qualitative and quantitative research methods were used. Survey method was used to describe 9th grade students? pattern generalization problem solving achievement in terms of gender and school type variables. To determine the generalization strategies of 9th grade students in solving problems of pattern generalization, content analysis technique was used in data collection, analysis and interpretation. In the study, pattern generalization problem solving achievement of 425 9th grade students, who were studying in different schools, was determined by Algebraic Problem Solving Test. The findings of the study showed that while there was not a significant difference between students' achievements in solving the problems of pattern generalization according to gender, there was a significant difference in terms of school type variable. The results of the study showed that student achievement levels for all the problems had played an effective role on strategy selection for finding the rule and continuing pattern to a near and finite step. Students with above-average mathematical skills exhibited various approaches to solving problems. In addition, students were more successful in finding the nearest term than finding further terms, since they were using either writing consecutive terms or adding the difference to the previous term. The research data showed that students were insufficient in finding the further terms problems. Another result of the study is that the students do not prefer to use multiple representations (graphs, tables, symbols) and they cannot use these different types of representations effectively.
URI
https://hdl.handle.net/20.500.12462/2435http://katalog.balikesir.edu.tr:8008/cgi-bin/koha/catalogue/detail.pl?biblionumber=31898