Üniversite öğrencilerinin ingilizce'ye yönelik özyeterlik, kaygı ve akademik azim düzeylerinin ilişkisinin incelenmesi
Künye
Ayper, Sevcan. Üniversite öğrencilerinin ingilizce'ye yönelik özyeterlik, kaygı ve akademik azim düzeylerinin ilişkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2025.Özet
Sayfa Bu tez çalışmasının temel amacı üniversite öğrencilerinin İngilizceye yönelik özyeterlik inancı, yabancı dil kaygı ve akademik azim düzeyleri ile İngilizce öğrenimi arasındaki ilişkiyi çeşitli demografik değişkenler açısından incelemektir. Bu doğrultuda araştırmada betimsel nitelikte, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2022-2023 akademik yılında Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi'nde yabancı dil dersi alan (n=543) üniversite öğrencileri oluşturmaktadır. Bu bağlamda, araştırmanın örneklemi %47,5'i (n=258) kadın öğrencilerden, %52,5'i (n=285) erkek öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmada 'İngilizceye Yönelik Özyeterlik İnancı Ölçeği', 'Yabancı Dil Sınıfı Kaygı Ölçeği' ve 'Akademik Azim Ölçeği' kullanılmıştır. Araştırma İngilizce özyeterlik inancı ve alt boyutları (okuma özyeterlik, yazma özyeterlik, dinleme özyeterlik ve konuşma özyeterlik), İngilizce kaygı ve akademik azim değişkenleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktadır. Ayrıca bu araştırmada, belirtilen değişkenlerin öğrencilerin cinsiyet, sınıf seviyesi, diploma puan türü, hazırlık okuma durumu, algılanan İngilizce seviyesi, haftalık İngilizce çalışma süresi ile anne ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını gösteren bulgulara yer verilmiştir. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin İngilizceye yönelik özyeterlik inancı ile yabancı dil kaygıları arasında negatif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. İngilizce özyeterlik inancı ile akademik azim arasında ise zayıf düzeyde pozitif ilişki tespit edilmiştir. İngilizce'ye yönelik özyeterlik inancı alt boyutları açısından en güçlü pozitif ilişkinin dinleme alt boyutunda olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Dinleme alt boyutunu okuma, konuşma ve yazma alt boyutları takip etmektedir. Sonuç olarak bu çalışma ile üniversite öğrencilerinin İngilizce edinim süreçlerine katkı sağlayabilecek İngilizce özyeterlik inancı, yabancı dil kaygısı ve akademik azim gibi faktörlerin önemi vurgulanmış ve bu değişkenlerin birbiriyle olan ilişkisi açıklanarak alan yazına katkı sağlamak amaçlanmıştır. The primary purpose of this thesis is to examine the relationship between university students' self-efficacy beliefs towards English, foreign language anxiety, and academic grit levels and their English learning process in terms of various demographic variables. Accordingly, a descriptive research design using a correlational survey model was employed. The sample of this study consists of 543 students who took a foreign language course at Bandırma Onyedi Eylül University during the 2022–2023 academic year. Within this group, 47.5% (n=258) were female and 52.5% (n=285) were male. The research instruments included the English Self-Efficacy Scale, the Foreign Language Classroom Anxiety Scale, and the Academic Grit Scale. This study investigates the relationships among English self-efficacy and its sub-dimensions (reading, writing, listening, and speaking self-efficacy), English anxiety, and academic grit. Moreover, it explores whether these variables differ based on gender, academic department, grade level, type of high school diploma track, preparatory class attendance, perceived English proficiency level, weekly study hours for English, and parental education level. The analyses revealed a medium-level, negative, and significant relationship between students' English self-efficacy and their foreign language anxiety. A weak but positive relationship was found between self-efficacy and academic grit. Among the sub-dimensions of English self-efficacy, the strongest positive relationship was observed in the listening domain, followed by reading, speaking, and writing. In conclusion, this study highlights the importance of factors such as self-efficacy, foreign language anxiety, and academic grit in contributing to university students' English learning processes. By elucidating the interrelationships among these variables, it aims to enrich the existing literature.