Farklı kademelerdeki öğretmenlerin eleştirel düşünme becerilerinin teknoloji kabulleri ile ilişkisinin incelenmesi
Künye
Karaalp Keleş, Neslihan. Farklı kademelerdeki öğretmenlerin eleştirel düşünme becerilerinin teknoloji kabulleri ile ilişkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2025.Özet
Bu araştırma, farklı kademelerdeki öğretmenlerin eleştirel düşünme becerileri ile teknoloji kabulleri arasındaki ilişkileri incelemeyi ve bu değişkenlerin demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, İstanbul ilinde bulunan ve Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi okullarda görev yapan öğretmenler arasından kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile seçilen 457 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak; demografik bilgi formu, Öğretmen Adaylarına Yönelik Eleştirel Düşünme Standartları Ölçeği ve Öğretmenler İçin Teknoloji Kabul Ölçeği kullanılmıştır. SPSS yazılımı yardımıyla gerçekleştirilen analizlerde betimsel istatistikler, Pearson Korelasyon Analizi, bağımsız örneklemler t-testi ve ANOVA kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin eleştirel düşünme becerilerinin ve teknolojiye yönelik kabul düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin eleştirel düşünme becerileri ile teknoloji kabulleri arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin eleştirel düşünme becerileri ve genel teknoloji kabul düzeylerinin cinsiyet, yaş, eğitim kademesi ve mesleki kıdem gibi demografik özelliklere göre anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Ancak, teknoloji kabulünün algılanan kullanım kolaylığı, algılanan eğlence ve öz yeterlik boyutlarında erkek öğretmenler lehine anlamlı farklılıklar saptanmıştır. This research aims to examine the relationships between critical thinking skills and technology acceptance of teachers at different levels and to determine whether these variables differ according to demographic characteristics. The study is designed in a correlational screening model, one of the quantitative research methods. The sample of the study consists of 457 teachers selected through convenience sampling method among teachers working in public schools affiliated with the Ministry of National Education in Istanbul. As data collection tools, a demographic information form, the Critical Thinking Standards Scale for Teacher Candidates, and the Technology Acceptance Scale for Teachers were used. In the analyses conducted with the help of SPSS software, descriptive statistics, Pearson correlation analysis, independent samples t-test, and ANOVA were used. As a result of the research, a positive moderate significant relationship was found between teachers' critical thinking skills and their technology acceptance. It was determined that teachers' critical thinking skills and general technology acceptance levels did not show significant differences according to demographic characteristics such as gender, age, education level, and professional seniority. However, significant differences were found in favor of male teachers in the perceived ease of use, perceived enjoyment, and self-efficacy dimensions of technology acceptance.