Birlikte ebeveynliğin okul öncesi dönem çocuklarının duygularını ifade etme ve sosyal davranışlarına olan etkisi
Künye
Kuzu, Bengisu. Birlikte ebeveynliğin okul öncesi dönem çocuklarının duygularını ifade etme ve sosyal davranışlarına olan etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2025.Özet
Bu araştırma birlikte ebeveynlik düzeyinin okul öncesi dönem çocuklarının duygularını ifade etme ve sosyal davranışlarına etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın temel problemi, birlikte ebeveynlik süreçlerinin çocukların olumlu (mutluluk) ve olumsuz (öfke, korku ve üzüntü) duygu ifade etme becerileri ile sosyal davranış düzeylerini nasıl etkilediğini ortaya koymaktır. Nicel araştırma yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen bu çalışmada ilişkisel tarama deseni benimsenmiştir. Araştırmanın örneklemini Bursa ilinin Nilüfer ve Osmangazi ilçelerinde yaşayan, okul öncesi dönemde çocuğu bulunan 265 anne ve çocuklarının öğretmenleri oluşturmuştur. Veriler "Birlikte Ebeveynlik Ölçeği", "Duygu İfade Etme Ölçeği" ve "Sosyal Davranış Ölçeği" kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen bulgular, birlikte ebeveynlik düzeyinin çocukların olumlu duygu ifadelerini artırdığını ve olumsuz duyguların ifadesini azalttığını göstermektedir. Ayrıca birlikte ebeveynlik düzeyinin, çocukların iş birliği ve paylaşım gibi sosyal davranışlarını da olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir. Bunun yanı sıra, ebeveynlerin birlikte ebeveynlik düzeyleri ile çocukların duygu ifade etme ve sosyal davranış düzeyleri arasında anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Sonuç olarak birlikte ebeveynliğin çocukların duygusal ve sosyal gelişiminde önemli bir rol oynadığı ortaya konmuştur. Bu çalışma, ebeveynlerin çocuk gelişim süreçlerindeki iş birliği düzeylerini artırmalarının gerekliliğine dikkat çekmekte ve bu alanda yapılacak eğitim ve farkındalık çalışmalarına rehberlik edebilecek bilgiler v sunmaktadır. Araştırma, literatürdeki önemli bir boşluğu doldurarak hem teorik hem de uygulamalı katkılar sağlamaktadır. This study aims to examine the impact of co-parenting levels on preschool children's emotional expression and social behaviours. The primary problem of the study is to reveal how co-parenting processes affect children's positive (happiness) and negative (anger, fear, and sadness) emotional expression skills and social behaviour levels. The study employed a quantitative research method with a correlational survey design. The sample of the research consisted of 265 mothers with preschool children and their children's teachers living in Nilüfer and Osmangazi districts of Bursa. Data were collected using the "Co-parenting Scale," the "Emotional Expression Scale," and the "Social Behaviour Scale." The findings revealed that higher levels of co-parenting increased children's positive emotional expressions while reducing negative ones. Furthermore, co-parenting positively influenced children's social behaviours, such as cooperation and sharing. Significant relationships were also found between parents' co-parenting levels and their children's emotional expression and social behaviour levels. In conclusion, co-parenting plays a critical role in children's emotional and social development. This study emphasizes the necessity of enhancing parental collaboration in child development processes and provides guidance for educational and awareness-raising programs in this field. By addressing a significant gap in the literature, the research offers both theoretical and practical contributions.