Geometri öğretiminde 4MAT öğretim modelinin öğrenci başarısı ve tutumları üzerine etkisi
Künye
Dikkartın, Filiz Tuba. Geometri öğretiminde 4MAT öğretim modelinin öğrenci başarısı ve tutumları üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2006.Özet
Bu araştırmanın amacı, öğrenme stillerine dayanan, öğrenme döngüsünü merkeze alan ve öğrenci merkezli bir modeli olan 4MAT öğretim modelinin, ilköğretim 7.sınıf geometri dersi Çember Daire ve Silindir Ünitesinin Dairenin Çevresi ve Alanı, Dik Silindirin Özellikleri Alanı ve Hacmi konusuna ilişkin öğrencilerin matematik erişi düzeylerine ve matematiğe karşı tutum düzeylerine olan etkisini incelemektir. Araştırma ön-test son-test kontrol gruplu deneysel desen modelinde
tasarlanmıştır. Araştırma 112 ilköğretim 7.sınıf öğrencisi üzerinde uygulanmıştır. Bu öğrencilerin 38’i deney, 37’si kontrol grubu, 37’si ise pilot çalışma grubunu oluşturmaktadır. Deney ve kontrol grubunu oluşturan 75 öğrenciye 4 hafta (16 ders saati) boyunca Dairenin Çevresi ve Alanı, Dik Silindirin Özellikleri, Alanı ve Hacmi konusu, 4MAT öğretim modeline göre hazırlanan planlara dayalı olarak öğretilmiştir.
Öğrencilere uygulama öncesi ve sonrası, Dairenin Çevresi, Alanı Dik Silindirin Özellikleri, Alanı ve Hacmi Konusu ile ilgili başarı testi ön-son test olarak
uygulanmıştır. Ayrıca öğrencilerin öğrenme stillerini belirlemek için Kolb’un Öğrenme Stili Envanteri ile öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumlarını
belirlemek için Matematik Dersi Tutum Ölçeği de uygulanmıştır. Verilerin analizinde t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Çift yönlü varyans analizi
kullanılmıştır. Yapılan deneysel çalışmada, 4MAT öğretim modelinin uygulandığı deney grubu ile geleneksel öğretimin uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin 7.sınıf matematik dersinin Çember Daire ve Silindir Ünitesinin Dairenin Çevresi ve Alanı,
Dik Silindirin Özellikleri Alanı ve Hacmi konusundaki ön-son test başarı puanlarının ve matematik dersine yönelik ön-son tutum puanlarının farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Sonuç olarak kontrol grubu öğrencilerinin erişi ve tutum düzeyleri ile
deney grubu öğrencilerinin erişi ve tutum düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca iki ayrı öğretim modelinin uygulandığı deney ve kontrol grubu öğrencilerinin, Çember Daire ve Silindir ünitesinin Dairenin Çevresi ve Alanı, Dik Silindirin Özellikleri, Alanı ve Hacmi konusuna ait başarı puanlarının ve matematik
dersine yönelik tutum düzeylerinin deney öncesinden sonrasına anlamlı farklılık gösterdiği, yani farklı işlem gruplarında (deney/kontrol) olmak ile farklı
zamanlardaki ölçümü (ön-test ve son-test) gösteren faktörlerin, öğrencilerin başarı düzeyleri üzerindeki ortak etkisinin anlamlı olduğu bulunmuştur.
Sonuç olarak 4MAT öğretim modelinin ilköğretim 7.sınıf geometri dersi Çember Daire ve Silindir ünitesinin Dairenin Çevresi ve Alanı, Dik Silindirin
Özellikleri, Alanı ve Hacmi konusunun öğretiminde büyük katkıları olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin en büyük sorunlarından biri olan soyut
matematiksel ifadeleri anlamlandırma, 4MAT öğrenme döngüsü sayesinde öğrenciye kazandırılabilmiştir. Bunun yanında öğrenme döngüsü içinde gerçekleşen süreçler; matematik ve geometrik kavramların kullanımı ve gerçek hayatta uygulamaları konusunda öğrencilere yol göstermiştir. The aim of this study is checking of the effects of 4MAT teaching model, which is based on students, learning forms and particularly includes the learning vicious circle, on the mathematics range and attitude level of students about circle, cylinder, circumference and sphere of circle, the properties , sphere and volume of straight cylinder at the 7. class geometry lesson. The study is planned as with pro-test, last-test control group experimentally design model. The study is 'applied to 112 students (primary school, 7. class). The 38 students of them are experiment group, the 37 student of them are control group, the 37 students of them are pilot group. Circumference and sphere of circle, the properties, sphere and volume of straight cylinder subjects are taught to experiment and control groups (75 students) for 4 week (16 teaching hours) according to the plans which are prepared by 4MAT teaching model. The mathematics lesson attitude measure, the success test concerned circumference and sphere of circle, the properties , sphere and volume of straight cylinder has been applied to students before and after application. Furthermore, the mathematics attitude measure has been prepared to check the learning styles of students and the attitudes of students about mathematics lesson by Kolb's learning style inventory. The t-test, the single-dided variance analysis (ANOVA) and the twosided variance analysis has been applied to analysis the data. In the study, the state between the last-test success points and the attitude points for mathematics lesson has been checked for the experiment group which is applied 4MAT teaching model and The control group which is applied the traditional education method about circumference and sphere of circle , the properties, sphere and volume of straight cylinder subject (The circle, circumference and cylinder unit, 7. class mathematics lesson). Furthermore, the success points and the attitude levels of students who are applied two different education models changed significantly before and after the experiment about The circle, circumference and cylinder unit, circumference and sphere of circle , the properties, sphere and volume of straight cylinder. Namely, understood that the common effects of the factors about being in the different groups (experiment/control) and the different measures (pro-test/last-test) are expressive on the success levels of the students. Finally, the 4MAT teaching model contributed to education of the circle, circumference and cylinder unit, circumference and sphere of circle, the properties, sphere and volume of straight cylinder subject (The primary education, 7. class, the geometry lesson). Furthermore, the explaining of the abstract mathematical expressions, which one of the students important problems, has been given to students by 4MAT learning circle. However, this model guides to students about the using of mathematics and geometry concepts and applying of them to real life.