Meslek liselerinde öğrenim gören öğrencilerin bilimsel süreç beceri düzeylerinin belirlenmesi
Künye
Dönmez, Füsun. Meslek liselerinde öğrenim gören öğrencilerin bilimsel süreç beceri düzeylerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2007.Özet
Bu çalışmada meslek liselerinde öğrenim gören lise 1. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç beceri düzeylerini belirleyerek, bilimsel süreç beceri düzeylerinin
okul türü, yaş, cinsiyet ve tutum gibi değişkenlerle ilişkisi incelenmiştir. Öğrencilerin bilimsel süreç beceri düzeylerini belirlemek için 29 sorudan oluşan bir test kullanılmıştır. Testte yer alan maddelerin 10 tanesi temel beceri düzeyini, 10 tanesi nedensel beceri düzeylerini ve dokuz tanesi deneysel beceri düzeylerini ölçmektedir. Öğrencilerin kimya dersine yönelik tutumlarını belirlemek için 22 maddeden oluşan beşli likert tipi kimya tutum ölçeği kullanılmıştır. Araştırma 2006–2007 eğitim-öğretim yılında Balıkesir iline bağlı altı ilçede eğitim veren beş tür meslek lisesinde kimya eğitimi gören 970 lise 1. sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin değerlendirilmesi sonucunda, meslek liselerinde okuyan öğrencilerin bilimsel süreç beceri düzeyleri karşılaştırılmış, bilimsel süreç becerilerinin kimyaya yönelik tutum, eğitim gördükleri okul türü, bulundukları ilçe, yaş ve cinsiyet değişkenleri ile ilişkisi incelenmiş ve anlamlı farklar olduğu gözlenmiştir. Bu çalışmanın sonucunda şu sonuçlar elde edilmiştir; okul türüne göre Sağlık Meslek Lisesindeki öğrencilerin, cinsiyete göre kız öğrencilerin, ilçelere göre Dursunbey ilçesindeki öğrencilerin, yaşa göre 14 yaşındaki öğrencilerin beceri düzeylerinin en yüksek olduğu belirlenmiştir. Tutum ile bilimsel süreç beceri
düzeyleri arasında anlamlı ilişki olduğu belirlenmiştir. In this study 1st grade technical high school students' science process skill levels were determined and the relationships between science process skills levels and sort of school, age and gender was investigated. To determine science process skill levels of the students a test including 29 questions was used. Ten of the items in the test were evaluating basic process skill, ten were evaluating casual skills and nine were evaluating experimental skills. To determine students attitudes towards chemistry a likert type attitude scale including 22 items was used. This study was carried out in 2006-2007 educational year, in six districts in Balıkesir, with 970 1st grade high school students from five kinds of technical high schools. Obtained data were analyzed; the science process skill levels of technical high school students were compared, the effect of science process skill levels on attitude towards chemistry, also the effect of kind of school, district, age and gender on science process skills were investigated and it is found out that the measured factors have significant effects on science process skill levels. In this study the following results were obtained; the science process skill levels of health high school students, are higher than the students science process skill in the other kinds of schools; girls science process skill levels are statistically higher than boys, science process skill levels of the students in the schools of Dursunbey district are higher than science process skill levels of the students in the other districts; in respect of age 14 years old students' science process skill levels were found to be highest than the students at other levels of age, and there is significant correlation between attitude towards chemistry and science process skill levels.