12-18 yaş kadın voleybolcuların müsabaka öncesi kaygı durumlarının fair play tutumlarına etkisinin incelenmesi
Künye
Karataş, Alim Enes. 12-18 yaş kadın voleybolcuların müsabaka öncesi kaygı durumlarının fair play tutumlarına etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2025.Özet
Bu çalışma, 12- 18 yaş kadın voleybolcuların müsabaka anında sergiledikleri olumsuz hareketlerinin, müsabaka anında aldıkları uyarı ve kart cezalarının, müsabaka öncesi durumluk kaygıdan kaynaklandığı düşünüldüğünden sporcuların müsabakaya çıkmadan önce kaygı durumlarının fair play tutumlarına etkisinin olup olmadığını ve sportmenlik düzeylerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla 2023-2024 sezonunda Balıkesir Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü tarafından düzenlenen midi-küçük-yıldız-genç kızlar voleybol il birinciliği müsabakaları kapsamında 9 voleybol kulübünde 12-18 yaş aralığında 230 sporcu katılmıştır. Araştırmanın evrenini; 2023-2024 sezonunda Balıkesir Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü tarafından düzenlenen midi-küçük-yıldız-genç kızlar voleybol il birinciliği müsabakalarına katılan 230 kadın sporcu oluşturmaktadır. Yöntem modelinde araştırmanın modeli ilişkisel tarama modelidir. İlişkisel tarama
modeli, iki farklı nicel değişken arasındaki ilişkinin korelasyon katsayısı aracılığıyla belirlenmesidir.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Genel Bilgi Formu, Türkçe diline uyarlanan, geçerliliği ve güvenirliliği LeCompte ve Öner tarafından ölçülen ve Spielberger tarafından geliştirilen Durumluk ve Sürekli Kaygı Ölçeği, Sezen Balçıkanlı tarafından Türk diline uyarlanan Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimleri Ölçeği uygulanmıştır. Sonuç olarak katılımcıların durumluluk kaygısı, çok boyutlu sportmenlik yönelimi odağında ele alındığında kurallar ve yönetime saygı, sporda sorumluluklara bağlılık ve
rakibe saygı alt boyutlarını az da olsa etkilemektedir. Katılımcıların kaygı seviyesi ortalama düzeydedir. Değişkenlere yönelik durumluluk kaygı düzeylerinde öğrenim düzeyi ve sporculuk yılı değişkenine göre farklılıklar elde edilirken okul statüsü değişkenine göre anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Çok boyutlu sportmenlik yönelimlerine baktığımızda ise öğrenim düzeyi ve sporculuk yılı değişkenlerinde bazı alt
boyutlarda farklılıklar elde edilirken, okul statüsü değişkeni göre bir farklılık tespit edilmemiştir. This study aims to examine whether the negative behaviors of 12-18 year old female volleyball players during the match, the warnings and card penalties they receive during the match, and whether the anxiety of the athletes before the match has an effect on their fair play attitudes and sportsmanship levels, since it is thought that this is due to pre-match state anxiety. For this purpose, 230 athletes between the ages of 12-18, affiliated with 9 women's volleyball clubs, participated in the midi-junior-star-young girls volleyball
provincial championship competitions organized by the Balıkesir Youth and Sports Provincial Directorate in the 2023-2024 season. The universe of the research; It consists of 230 female athletes participating in
the midi-junior-star-young girls volleyball provincial championship competitions organized by Balıkesir Provincial Directorate of Youth and Sports in the 2023-2024 season. In the method model, the research model is the relational screening model. The relational screening model is the determination of the relationship between two different quantitative variables through the correlation coefficient. In the study, the General Information Form, the State and Trait Anxiety Scale adapted to Turkish, the validity and reliability of which were measured by LeCompte and Öner and developed by Spielberger, and the Multidimensional Sportsmanship Orientation Scale adapted to Turkish by Sezen Balçıkanlı were used as data collection. As a result, balanced state anxiety, respect for rules and management, commitment to responsibilities in sports and respect for the opponent sub-dimensions addressed in multi-dimensional sportsmanship practices are valid, albeit slightly. The anxiety level of the participants is at an average level. While differences were obtained according to the level of state anxiety levels and the sportsmanship year variable, no significant difference was detected according to the school options variable. While
differences were obtained in some sub-dimensions in the level of currency of multi dimensional sportsmanship performances and the sportsmanship year variables, no difference was detected according to the school variable presented.